Türkiye'de politik sinemanın gelişimi ve 2000'li yıllar
Özet
Bu çalışmada toplumsal alanda yaşanan değişimlere karşı duyarsız kalmayan film anlatılarında yaşamın gerçekliklerini dile getiren politik sinemanın Türk sinemasında ilk örneklerinin görülmeye başladığı 1960'lı yıllardan 2000'li yıllara dek gelişimi, örnekleri incelenmiş ve bu gelişmelerin politik sinemayı nasıl etkilediği ele alınmıştır. Bu etkilerle 2000'li yıllar sonrası politik sinemanın tarihsel süreç içinde toplumsal, siyasal ve kültürel alanlarda yaşanan gelişmelerle kimlikler üzerinden ifade edildiği görülmüş ve 'etnik kimlik filmleri' ve 'toplumsal cinsiyet ve cinsel kimlik filmleri' biçiminde kuramsal anlamda tanımlaması yapılarak, temaları ve örnekleri incelenmiştir. Böylece politik sinema daha parçalı ve çoğulcu ancak daha açıklayıcı ve kapsayıcı bir tanıma sahip olmuştur. Bu doğrultuda çalışmanın örnekleminde belirlenen 'etnik kimlik filmleri' kapsamında Handan İpekçi'nin Büyük Adam Küçük Aşk (2001) ve Tomris Giritlioğlu'nun Güz Sancısı (2008) filmleri, 'toplumsal cinsiyet ve cinsel kimlik filmleri' örneği olarak da Emine Emel Balcı'nın Nefesim Kesilene Kadar (2015) ve Caner Alper ve Mehmet Binay'ın Zenne (2011) filmleri çalışmanın kuramsalında yapılan değerlendirmeler ışığında analiz edilmiştir.