Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarında karikatürlerin yeri
Özet
Bu çalışmanın amacı Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitapları setlerinde bir uyaran olarak karikatürün ne oranda kullanıldığının saptanması ve yer alan karikatürlerin hangi becerileri geliştirmeye yönelik olduğunun belirlenmesidir. Bu araştırmada betimsel çalışma olan tarama modeli kullanılmıştır. İlgili yazın taraması yapılarak, yabancı dil öğretimi ilkeleri, yöntem ve teknikleri sırasıyla incelenmiş, dört temel dil becerisi açıklanmıştır. Ardından karikatürün tanımı yapılmış, karikatürün tarihine ve eğitimdeki yerine değinilmiştir. İnceleme kapsamına alınan kitaplar Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitapları Seti, Gazi Üniversitesi Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitapları ve Yedi İklim Türkçe Setidir. Yabancılara Türkçe öğretimi için kullanılan ders kitaplarında karikatürün kullanıldığı sayfa, karikatürün kullanım amacı ve karikatürün uygulama şekli olarak üç başlık altında incelenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda inceleme kapsamına alınan yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan ders kitapları setlerinde çeşitli karikatürlerin kullanıldığı ve birbirinden farklı amaçlar doğrultusunda yer aldığı belirlenmiş, ancak bu karikatürlerin yetersiz olduğu tespit edilmiştir. "Yeni Hitit Türkçe Öğretim Seti"nde %6.46, "Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti"nde ise %6.76 ve "Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti"ndeki ise %4.20 oranında karikatür bulunmaktadır.