Göbeklitepe'den bugüne resim ve sembollerin gelişimi, dini ve toplumsal etkileri
Özet
Göbeklitepe, UNESCO Dünya Kültür Mirası Listesi'ne kabul edilmesiyle birlikte önemi hızla artan bir değer olarak araştırmacıların ilgi odağı haline gelmiştir. Bilinen tarihin sıfır noktasındaki Göbeklitepe din, toplum ve sanatın kesişim noktasındaki bir merkez kabul edilmiştir. Bu merkezden doğup büyüyen kültürel aktarımlar binlerce yıl boyunca bozulmadan, ancak sürekli kendini yenileyerek medeniyetler arası geçişlerle günümüze kadar gelmiştir. Resim ve semboller, insanlığın var olduğu günden beri daima medeniyetlerin kopmaz bir parçası olarak, gitgide sosyalleşen, gelişen insanlığın gizemli serüvenini Göbeklitepe'den bugüne kadar taşımıştır. Bu araştırmada, Göbeklitepe'den günümüze bugüne resim ve sembollerin gelişimi, dini ve toplumsal etkileri üzerinde durulmuş, bu meyanda Göbeklitepe, Çatalhöyük, Stonehenge, Mısır, Maya, Çin, Hint sanatına ve Rönesans'tan günümüzün çağdaş Türk resmine kadar çizimlerin dini ve sosyolojik olarak toplum hayatını yansıtma biçimi değerlendirilmiş, özellikle de Göbeklitepe resim ve sembollerinin din sosyolojisi açısından önemi ve diğer medeniyetlerin üzerinde bıraktığı derin etkiler gösterilmeye çalışılmıştır. Araştırma Giriş kısmı, dört bölüm ve sonuç kısmından oluşmaktadır. Birinci Bölümde sanatın önemi, resim ve sembollerin içerikleri, özellikleri ve anlamları üzerinde durulmuş, sembollerin farklı medeniyetlerdeki anlamları incelenmiştir. İkinci Bölümde Göbeklitepe'nin konumu, önemi, resim ve sembolleri ve bunların diğer medeniyetlerle benzerlikleri ele alınmıştır. Üçüncü Bölümde Göbeklitepe'den dünya yayılan insanların, deneyimlerini resim ve sembollerle dile getirmeleri ve bu eserlerin MÖ 7.400-MS.1500 tarihleri arasında görüldüğü kültür ve medeniyetler konu edinilmiştir. Dördüncü bölümde ise Rönesans'tan günümüze resim ve sembollerin gelişimi, dini ve toplumsal etkileri gözden geçirilmiştir. Sonuç kısmında bütün araştırma boyunca elde edilen bilgiler ışığında değerlendirmede bulunulmuş ve kanaatimiz belirtilmiştir