Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorUygur, Ufuk Ege
dc.contributor.authorDemir, Elif
dc.date.accessioned2023-01-25T12:02:06Z
dc.date.available2023-01-25T12:02:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12575/87178
dc.description.abstractBu tez, üç çağdaş yapıt olan Emma Donoghue'nün Room (2010), Ali Smith'in There but for the (2011) ve Pat Barker'ın Toby's Room (2012) eserlerinde mekân ve travmatize bedenlerin temsillerini incelemeyi amaçlamaktadır. Travma, akademik çalışmalarda popüler bir konudur, ancak travmanın beden ve mekân arasındaki ilişkisi bakımından çok sık çalışılan bir konu değildir. Bu nedenle, bu tez travmatize bedenler ve mekânlar arasındaki ilişkiyi üç farklı teorik çerçeve ışığında incelemektedir. Metodolojik olarak, ilk roman analizinde Foucault'nun kavramları takip edilir. İkinci roman Deleuze ve Guattari'nin bakış açısıyla, üçüncü roman ise Kristeva'nın felsefesi ışığında incelenmiştir. Uysal beden, şizo beden ve iğrenç beden kavramları ana metinlerde sırasıyla işlenmektedir. Farklı türde kavramların birleştiği ortak payda ise bedenlere atfedilen kodların bireyi içinden çıkması neredeyse imkânsız olan kaçınılmaz bir damgalama bölgesine itmesidir. Bu açıdan damganın oluşumunda mekânlar önemli bir rol oynamaktadır. Tüm karakterler belirli odalarda travmatize olduğundan, bedensel ve uzamsal politikaların analizinin beden ve mekânları bir bütün haline getirdiği savunulur. Bu nedenle, aynı damga etrafında birleşen beden ve mekânların birbirini temsil eder hâle geldiği ortaya konulur. Travmaya yol açan toplumsal baskı içeren kodlar, Freud ve Kübler-Ross'un kavramlarıyla incelenir. Dolayısıyla bu tez, eserlerde toplumsal kodların kaçınılmazlığını, bunların nasıl travmaya yol açtığını ve nasıl aşılacağını ortaya koymaktadır. Bu bağlamda, bu çalışmanın ilk bölümünde beden kavramı, bedenin mekânlarla ilişkisi ve travma konuları tarihsel, teorik ve kavramsal bir çerçevede ele alınmaktadır. İkinci bölüm, ilk olarak Old Nick'in uysal beden sistemindeki baskı stratejilerini inceleyerek Room (2010) adlı eserdeki beden, mekân ve travma konularını ele alır. Analiz, odayı heterotopik bir uzam olarak ele alan mekânsal incelemeyle devam etmektedir. Mekânsal analiz ayrıca, gerçeklik duygusunu etkilediği için içeri ve dışarının çatışmasını da dikkate alır. Son olarak, karakterlerin travması ve iyileşme süreçleri yasın beş aşaması bakımından ele alınmaktadır. Üçüncü bölüm öncelikle kapitalist makinenin stratejilerini ve Miles'ı nasıl bir şizo beden olmaya ittiğini incelemektedir. Analiz, Miles'ın bedeninin nasıl haklarından mahrum bırakılmış bir yüzeye dönüştüğünü göstererek, yersizyurtsuzlaştırma ve yeniden yerliyurtlulaşma kavramlarının ele alınmasıyla devam etmektedir. Bu nedenle, kamusal ve özel alan ikiliği de incelenir. Daha sonra, Freud ve Kübler-Ross'un görüşleri uygulanarak, travma ve iyileşme süreci analizi yapılmaktadır. Dördüncü bölüm, ataerkilliğin baskıcı stratejilerine ve bunların nasıl iğrenç bedene yol açtığına odaklanmaktadır. Analiz, kamusal ve özel alandaki baskıcı mekânları inceleyerek bunların Elinor'un psikolojik hapsolmasına nasıl sebep olduğunu gözler önünde sermektedir. Ardından, Elinor'un travmasının analizi yapılmıştır. Sonuç bölümü ise, kavramsal ve teorik çerçeve ışığında tüm bölümlerin bir sentezini sunmaktadır.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectbedentr_TR
dc.subjectmekantr_TR
dc.subjecttravmatr_TR
dc.titleThe Representations of Body, Space and Trauma in Emma Donoghue's Room, Ali Smith's There but for the and Pat Barker's Toby's Roomtr_TR
dc.title.alternativeEmma Donoghue'nün Oda, Ali Smith'in There but for the ve Pat Barker'ın Toby'nin Odası başlıklı romanlarında beden, mekan ve travma temsilleritr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.description.ozetThis dissertation aims to examine the representations of body, space and trauma in three contemporary novels, Emma Donoghue's Room (2010), Ali Smith's There but for the (2011) and Pat Barker's Toby's Room (2012). Trauma is a popular topic in academic studies, yet it is not frequently studied in terms of trauma's link with the body and space. Therefore, this thesis explores the relationship between traumatized bodies and spaces within three different theoretical frameworks. Methodologically, Foucault's concepts are followed in the analysis of the first novel. The second novel is examined from the point of view of Deleuze and Guattari, and the third novel is analysed in light of Kristeva's philosophy. The concepts of docile body, schizo body and abject body are respectively studied in the main texts, and the common denominator they are united around is that the codes attributed to the bodies push the individual into an inevitable stigma zone from which it is almost impossible to get out. In this respect, spaces play a significant role in the formation of the stigma. Because all the characters are traumatized in certain rooms, it is argued that the corporeal and spatial politics bring the bodies and spaces into a whole. Therefore, it is revealed that the bodies and spaces that are gathered around the same stigma become representative of each other. The codes of social oppression that cause the trauma are examined with the concepts of Freud and Kübler-Ross. Therefore, this dissertation reveals the inevitability of social codes, how they lead to trauma and how to work through it. In this regard, the first chapter of this study tackles the term body, its relations to spaces, and also the concept of trauma within a historical, theoretical and conceptual framework. The second chapter offers the analyses of docile body, space and trauma in the work Room (2010) by firstly examining Old Nick's strategies of oppression. The analysis continues with a spatial one considering the room as a heterotopic space. The spatial analysis also tackles the antinomy of inside and outside as it affects the sense of reality. Finally, the trauma and working through processes of the characters are discussed in terms of the five stages of grief. The third chapter first examines the strategies of the capitalist machine and how they propelled Miles to become a schizo body. The analysis continues with regard to the spatial concepts of deterritorialization and reterritorialization, showing how Miles' body becomes a disenfranchised surface. Therefore, the dichotomy of the public and private is also examined. Subsequently, an analysis of the trauma and working through is offered by applying Freudian and Kübler-Rossian insights. The fourth chapter focuses on the oppressive strategies of patriarchy and how they lead to an abject body. The analysis examines the oppressive spaces in the public and private, revealing how they cause Elinor's psychological confinement. Then comes the analysis of Elinor's trauma and working through. The conclusion section presents a synthesis of all the chapters in light of the conceptual and theoretical framework.tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster