Sosyal bilimler alanında çalışan akademisyenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri deneyimleri
Özet
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler sosyal yaşamdaki pek çok alan gibi akademiyi de etkilemektedir. Akademi özellikle 1990 öncesiyle kıyaslandığında, dijitalleşmenin hızlı gelişimiyle birlikte dönüşmektedir. Akademisyenin bilgiyi üretme, bilgiye ulaşma ve bilgiyi paylaşma pratikleri, bilgiyi öğrenciye aktarımları, öğrenci ile iletişim biçimleri, dersleri teknolojik araçlardan destek alarak anlatımı, çevrimiçi konferanslarla dünyanın diğer bir ucuna bağlanarak sosyal ağlarını geliştirmesi gibi pek çok konuda değişim yaşanmaktadır. Akademisyenin gündelik hayat pratiklerinde yaşanan dönüşüm bilgiyle ilişkisini de etkilemektedir. Bu amaçla Ankara'da araştırma için belirlenen sosyal bilimler alanlarında çalışan akademisyenlerle etnografik metotlar üzerinden ilerleyen bir alan araştırması yürütüldü. Metodolojik olarak niteliksel odaklı çoklu yöntem kullanımının benimsendiği çalışma yüz yüze açık uçlu anket görüşmeleri, yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler, katılımlı gözlemlerin yanında, akademisyenlerin yer aldığı dijital platformların takibini içeren çevrimiçi etnografiyle ilerledi. Araştırmada 1960'lardan günümüze farklı yaş grupları, cinsiyet ve bilim alanlarından akademisyenlerin bilgi iletişim teknolojilerini gündelik hayatlarında nasıl kullandıkları, anlamlandırdıkları ve kullanımlarının akademik kimlikte bir dönüşüm yaratıp yaratmadığı incelenmeye çalışıldı.