2000 sonrası bilimkurgu sinemasında robotların cinsiyetlendirilmesi
Abstract
Bu çalışmada 2000 sonrasında çekilmiş bilimkurgu filmlerinde robot karakterlerin cinsiyetlendirilmesi incelenmiştir. Bu doğrultuda seçilen Aşk (Her, Spike Jonze, 2013), Ex Machina (Alex Garland, 2014), Kabuktaki Hayalet (Ghost in the Shell, Rupert Sanders, 2017), Yapay Zekâ Doğuyor (AI: Rising, Lazar Bodroža, 2018) ve Ben Bir Anneyim (I am Mother, Grant Sputore, 2019) filmlerinde yer alan robotlar görsel analiz yönteminden faydalanılarak beden ve toplumsal roller açısından cinsiyetlendirilme pratikleri ve cinsiyetlendirilmeleri sonucunda maruz kaldıkları ötekileştirmeler ekseninde incelenmiştir. Çalışmada teknoloji ve toplumsal cinsiyet arasındaki tartışmalar transhümanizm, posthümanizm ve siberfeminizm kuramlarından yararlanılarak değerlendirilmiştir.