Yabancı dil öğretiminde bilişsel stratejilerin kullanımında farkındalık geliştirmenin okuma becerisine etkisi
Özet
Bu çalışma, yabancı dil öğretiminde bilişsel stratejilerin kullanımında farkındalık geliştirmenin, öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin gelişimine etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. İngilizce hazırlık programında öğrenimlerini sürdürmekte olan toplam 77 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilen araştırmada, deney gruplarına 11 hafta süreyle bilişsel strateji eğitimi uygulanmıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu seçkisiz desen (ÖSKD) benimsenmiştir. Seçkisiz atama ile belirlenmiş 2 deney ve 2 kontrol grubuna öntest ve sontest uygulanmış, uygulama sürecinin bitiminde ise ortalamalar arası farklar test edilmiştir. Bilişsel stratejilere yönelik farkındalık kazandırma amaçlı eğitimin uygulandığı İngilizce sınıflarının öntest sontest karşılaştırması ile kontrol gruplarının öntest sontest karşılaştırması arasında anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır. Ayrıca, öğrencilerin bilişsel stratejilerin kazandırılması eğitimine yönelik görüşlerinin neler olduğu araştırılmıştır. Tezden elde edilen sonuçlara göre, bilişsel stratejiler temelli eğitimin sonrasında, öğrencilerin okuma becerisindeki erişileri açısından öntest ve sontest puanları arasında ve deney grubuyla kontrol grubunun sontest puanları arasında anlamlı fark bulunmaktadır. Tez için oluşturulan bilişsel strateji izlencesinin, katılımcılarda olumlu etki yarattığı ve bu uygulamaya yönelik görüşlerinin olumlu olduğu sonucuna varılabilmektedir.