Türkiye'de televizyon yayıncılığının yeni medya yapılanması: Televizyon ve teknoloji ekseninde eleştirel bir değerlendirme
Özet
Türkiye'de ve dünyada televizyon yayıncılığı bir değişim sürecinin içerisindedir. İnternet teknolojisi son yirmi yıl içerisinde çok hızlı bir şekilde gelişti ve yeni bir iletişim çağını başlattı. Bu gelişim sürecinde internet geleneksel kitle iletişim araçlarını etkisi altına aldı ve özellikle bilgisayar, mobil iletişim araçları ve televizyonun bu yeni teknolojiyle yöndeşmesi ile farklı bir yayıncılığa doğru adım atıldı. Bu sürecin sonunda televizyon yayıncılığının geldiği bugünkü noktayı; yeni, karmaşık ve karşıtlıklarla dolu bir yapı olarak tanımlamak mümkündür. Yürütülen kuramsal çalışmalara bakıldığında, geçtiğimiz yüzyılında dünya savaşlarının gölgesinde oluşan siyasi, ideolojik, kültürel atmosfer ve iletişim araçlarının propaganda amaçlı kullanılması; iletişim araştırmaları içerisinde öncelikli olarak etki çalışmalarının yürütülmesine neden olmuştur. Bu çerçevede bu tezde iletişim çalışmalarının teknoloji konusunu tartışmaktan kaçındığı ve 2000'li yıllara kadar bu konunun göz ardı edildiği iddia edilmektedir. Alanda yaşanan bu eksiklik doğrultusunda, bu tezin ilk kısmında iletişim teknolojilerine odaklanan çok geniş bir literatür taraması yürütülerek, 1950'li yıllardan günümüze kadar devam eden teknoloji tartışmaları mercek altına alınmıştır. Bu anlamada iletişim teknolojileri konusuna olabildiğince kapsamlı ve özgün bir kuramsal çerçeve oluşturularak, televizyon çalışmaları içerisindeki önemli bir eksikliğin giderilmesi amaçlanmıştır. Bu tezin ikinci temel iddiası ise 1970'li yıllarda uydu teknolojisinin televizyon yayıncılığında yarattığı dönüşüme benzer bir şekilde, internet teknolojisinin televizyon yayıncılığını yeniden derin bir dönüşüm sürecine soktuğu; yeni medya platformlarıyla bütünleşmiş bir televizyon 2.0 ekosisteminin oluşmakta olduğudur. Bu sav ekseninde tezin ikinci kısmında Türkiye'de televizyon yayıncılığının internet ortamındaki yapılanması, Kanal D ve Star TV kanallarının kullandığı başlıca internet platformları ve uygulanan farklı yeni medya stratejileri incelenmiştir. Bu bağlamda televizyon yayıncılığının internet yapılanması, yeni araştırma yöntemleriyle çözümlenerek gelecekte yürütülecek çalışmalara öncülük edilmiştir.