Lisansüstü eğitim programlarında öğrenim gören öğrencilerin bilimsel araştırma sürecindeki kavram yanılgılarının belirlenmesi
Özet
Bu çalışmada eğitim bilimleri enstitülerinde lisansüstü eğitim yapan öğrencilerin, bilimsel araştırma sürecinde sıklıkla kullanılan kavramlarla ilgili zihinlerinde var olan kavram yanılgılarının saptanması ve kavram yanılgısı düzeylerinin araştırma yeterlilikleriyle ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modeli niteliğinde olan araştırmanın çalışma grubunu Ankara ve Gazi Üniversiteleri?nin Eğitim Bilimleri Enstitüleri?nde öğrenim gören 58?i yüksek lisans, 52?si ise doktora olmak üzere 110 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen 12 maddelik Araştırma Kavramları Testi (AKT) ile Büyüköztürk (1996) tarafından geliştirilen 43 maddelik Araştırmada Bilişsel-Devinişsel Yeterlikler Ölçeği (ABDYÖ) kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Öğrencilerin AKT?ye verdikleri yanıtlara göre doğru, yanlış ve kavram yanılgısı içeren yanıtları frekans ve yüzde tablolarına dönüştürülmüş ve sorulara verilen yanıtlar ayrıntılı olarak incelenmiştir. Öğrencilerin AKT `den aldıkları kavram yanılgısı puanları arasında bulundukları lisansüstü eğitim düzeyine göre fark bulunup bulunmadığı bağımsız gruplar t testi ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin AKT ve ABDYÖ puanları arasındaki ilişki ise Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı ile belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular öğrencilerin en fazla kavram yanılgısına sahip oldukları kavramın ?test uyarlama? ile ilgili olduğu ve öğrencilerin kavram yanılgılarının yanı sıra çok fazla eksik ya da yanlış bilgiye sahip olduğu şeklindedir. Öğrencilerin bulundukları lisansüstü eğitimin düzeyine göre (Yüksek lisans-doktora) zihinlerinde oluşturdukları kavram yanılgıları arasında manidar bir farklılık bulunamamıştır. Ayrıca öğrencilerin araştırma yeterlikleri ve kavram yanılgısı puanları arasında yine manidar bir ilişki bulunamamıştır. Anahtar Sözcükler: Kavram, Kavram Yanılgısı, Lisansüstü Eğitim, İki Aşamalı Teşhis Testi, Araştırma Yeterliği