Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAlbayrak, Berahitdin
dc.contributor.authorSakallı, Sevda
dc.date.accessioned2022-04-29T07:30:00Z
dc.date.available2022-04-29T07:30:00Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12575/79886
dc.description.abstractAstronomy, which is researching movements and nature of celestial bodies and secrets of universe in wider sense, reaches accurate information in this direction through the assistance of fundamental sciences as Mathematics, Physics, Chemistry and Biology. In other words, Astronomy is the widest application field of all natural sciences. In this thesis work there have been determined some appropriate astronomy problems to ensure primary and secondary education students to understand better some concepts which they encounter in Mathematics and Science (and/or Physics) lessons and these problems have been tried to be emerged together with their solutions. In some cases, the solution was remained for students following the information towards the solution of the problem. These problems can be either sampling for the answer of a abstract concept in the application as a linear equation as well as towards detailed explanations of some other elements which the students trace in their lessons (for instance, the creation of rainbow, light refraction and how people reach what kinds of information under the investigation of this case). A student who is aware of gravitation shall exclusively see by own calculation that it is not so difficult to determine a quantity such as mass of the Earth. More obviously, it is to say that assistance was provided for the primary and secondary education students about how they should use the information that they have been transferred during their education process. For this purpose, in this thesis, there have been tried to create appropriate astronomy problems for the levels of knowledge of primary and secondary education students and under the light of solution method to be explained, application was left for the initiative of students in some cases.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectUzay Eğitimitr_TR
dc.titleİlk ve orta öğretimde astronomi uygulamalarıtr_TR
dc.title.alternativeAstronomy appliycations in primary and high school educationtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAstronomi ve Uzay Bilimleritr_TR
dc.description.ozetGök cisimlerinin hareketini, doğasını daha geniş anlamda evrenin sırlarını araştıran Astronomi bu yönde doğru bilgilere Matematik, Fizik, Kimya ve Biyoloji gibi temel bilimlerin yardımıyla ulaşmaktadır. Bir başka ifadeyle Astronomi tüm temel bilimlerin en geniş uygulama alanıdır. Bu tez çalışmasında, ilk ve orta öğretim öğrencilerinin özellikle Matematik ve Fen Bilgisi (ve/veya Fizik) derslerinde gördükleri bazı kavramların daha iyi anlaşılabilmesine yönelik uygun astronomi problemleri belirlenmiştir ve bu problemler çözümleriyle birlikte ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bazı durumlarda problemin çözümüne yönelik bilgileri takiben çözüm öğrenciye bırakılmıştır. Bu problemler, bir doğrunun denklemi gibi soyut bir kavramın uygulamadaki karşılığının örneklemesi olabileceği gibi öğrencilerin ilgili derslerde gördükleri diğer bazı olguların (örneğin gök kuşağının oluşumu: ışığın kırılması ve bu olayın irdelenmesiyle insanlığın ne türden bilgilere nasıl ulaştığı) ayrıntılı izahına yönelik de olabilmektedir. Kütle çekimini bilen bir öğrencinin, Dünya'nın kütlesi gibi bir niceliğin belirlenmesinin çok da zor olmadığını bizzat kendisi hesaplayarak görecektir. Daha açık bir ifadeyle ilk ve orta öğretim öğrencilerinin öğrenimleri süresince kendilerine aktarılmaya çalışılan bilgileri nasıl kullanabileceğine bir bakıma yardımcı olunmuştur. Bu amaçla tezde, ilk ve orta öğretim öğrencilerinin bilgi seviyelerine uygun astronomi problemleri oluşturulmaya çalışılmıştır ve açıklanacak çözüm yöntemi, ışığında uygulama bazı durumlarda öğrenciye bırakılmıştırtr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster