2000 sonrası Türkiye sinemasında militarizmin inşası ve erkeklik temsilleri
Özet
Bu çalışmanın konusu Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan itibaren
hedeflenen ulus-devlet anlayışının ve bu anlayışın bir uzantısı olarak karşımıza çıkan
militarizm öğesinin 2000 sonrası Türkiye sinemasındaki etkileridir. Çalışmanın temel
varsayımı Türkiye sinemasının ilk yıllarında ordunun film yapımına etkileri
doğrultusunda militarist söylemin egemenlik kazandığı, 2000 sonrasında ise sinema militarizm ilişkisinde birtakım kırılmalar olduğudur. Bu bağlamda 2000 sonrası Türkiye
sinemasında militarist söylem ve bu söylemdeki değişim ve dönüşümlerin tartışılması
amaçlanmaktadır.
Çalışmanın birinci bölümünde toplumsal cinsiyet kuramları ile birlikte
militarizm, antimilitarizm ve erkeklik kavramları incelenmiştir. İkinci bölümde ise
Türkiye sinemasının başlangıç yıllarından itibaren militarizmin farklı görünümlerini ele
alınmıştır. Bu bağlamda militarizm, milliyetçilik ve erkeklik kavrayışları çerçevesinde
Kurtuluş Savaşı Filmleri, Cumhuriyet'in İlk Yıllarında Devlet-Sinema İlişkileri, , Kore
Savaşı Filmleri, Kıbrıs Savaşı Filmleri, Darbe Dönemi ve Sinema, 1990’lar ve 2000’ler
Türkiye Sineması başlıkları etrafında incelenmiştir. Üçüncü ve son bölümde 2000’ler
sonrası Türkiye Sineması özelinde militarizm-sinema ilişkisi üç farklı film üzerinden
toplumsal cinsiyet ve erkeklik çalışmaları perspektifinde değerlendirilmiştir. Örneklem
olarak seçilen O Şimdi Asker (Mustafa Altıoklar, 2003), Yazı Tura (Uğur Yücel, 2004)
ve Dağ (Alper Çağlar, 2012) filmleri farklı okumalara olanak veren filmler olarak
çözümlenmiştir.