Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil) Projesi örneği çerçevesinde Yap-İşlet-Devret modeli ile karayolu proje geliştirme ve işletme modelinin değerlendirilmesi
Abstract
Ulaştırma gibi büyük altyapı yatırımlarının gerçekleştirilmesi, yüksek teknoloji ile önemli finansal
kaynak birikimini gerektirmektedir. Türkiye gibi gelişmekte olan ülkeler için bu yatırımların
gerçekleştirilmesi, belirtilen imkânların kısıtlı olması nedeni ile alternatif kaynak arayışlarını gündeme
getirmiştir. Yap-İşlet-Devret (YİD) modeli de belirtilen güçlüklere yönelik olarak geliştirilen ve
merkezi ve yerel yönetimler tarafından 1980 sonrasında yaygın olarak kullanılan bir proje finansmanı
yöntemi olmuştur. YİD modelinde; yatırımlarda özel kesimin payının artırılması, kamu finansman
yükünün hafifletilmesi ve hizmet sunumunda etkinliğin artırılması hedeflenmektedir. Önemli
ulaştırma ve enerji yatırımlarında uygulama alanı bulan YİD modeli, son yıllarda Karayolları Genel
Müdürlüğü tarafından karayolu yapımı ve işletmesinde de kullanılan bir finansmanı yöntemidir. Bu
çalışmada öncelikle Türkiye’de karayolu yatırım ve finansmanı bakımından YİD modelinin yasal
altyapısı ve uygulama olanakları incelenmiştir. Çalışmada, örnek olarak seçilen Gebze – Orhangazi -
İzmir Otoyolu (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dâhil) Projesi kapsamında otoyol projelerinin
finansmanı açısından YİD modelinin uygulanabilirliği, sorunları ve çözüm önerileri ortaya
konulmuştur. İncelenen projenin güzergâhı toplam 433 km uzunluğunda olup, projenin ihalesinde en
uygun teklif 22 yıl 4 ay (7 yıl yapım + 15 yıl 4 ay işletme) olarak seçilmiştir. Gerek ilgili kamu kurumu
ve ihale komisyonları, gerekse istekliler tarafından sunulan ihale süreci ve teklife esas proje geliştirme
ve proje değerleme (fizibilite) çalışmasının kapsamlı ve tekniğine uygun olarak uluslararası
standartlarda yapılması, karar verme sürecinin kolaylaştırması nedeni ile özel önem taşımaktadır.
Ancak birçok projede; tekniği ve uluslararası standartlara uygun proje fizibilite çalışmasının olmaması
nedeni ile projenin ömrü ve işletme süresi, garanti araç sayısı ve kamu garantisinin verilmesi konuları
paydaşlarca sürekli tartışma konusu yapılmaktadır. Sonuç olarak, büyük ölçüde sabit sermaye yatırımı
ve teknoloji gerektiren, sosyal ve ekonomik etkileri olan karayolları gibi altyapı yatırımlarının YİD
modeli ile finanse edilmesi ve yürütülmesini kolaylaştırmak için hem özel sektör, hem de kamu kurum
ve kuruluşlarında; arazi edinimi ve kamulaştırma, taşınmaz ve sözleşme hukuku, proje finansmanı,
proje geliştirme ve proje değerlemesi, proje ve yapım yönetimi ile varlık ve yatırım yönetimi
alanlarında bilgi birikimi ve uluslararası standartları özümsemiş olan üniversitelerin gayrimenkul
geliştirme ve yönetimi bölümlerinin lisans ve lisansüstü programlarından mezun olan uzmanların
istihdam edilmesi zorunlu görülmektedir. Bu yolla YİD modeli kullanılarak yapılan projelerin mali ve
ekonomik sürdürülebilirliği ve kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılmasına katkı yapılması
mümkün olacaktır.