Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKutlu, Ömer
dc.contributor.authorYavuz, Hatice Çiğdem
dc.date.accessioned2021-05-24T12:35:36Z
dc.date.available2021-05-24T12:35:36Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12575/73539
dc.description.abstractBu çalışmanın genel amacı; eğitimde hesap verebilirlik çerçevesinde, öğrenci ve okul özelliklerini öğrenci gelişim modellerine dâhil ederek bu özelliklerin öğrenci gelişimi üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu genel amaç için öğrencilerin dilde anlam becerilerinin gelişimleri modellenmiş ve öğrenci gelişimleri; öğrencinin cinsiyetine, sosyoekonomik düzeyine, okul büyüklüğüne ve okul olanaklarına göre ayrı ayrı incelenmiştir. Taşıdığı özellik nedeniyle çalışma, zamansal tarama modelinde, izleme yaklaşımına göre yapılandırılmıştır. Bu çalışmanın katılımcılarını Ankara, Altındağ ilçesinde bulunan 52 okulda eğitim alan 2416 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmaya dâhil edilen öğrenciler 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Ankara'nın Altındağ ilçesindeki 52 okulun 6. sınıfında eğitim alarak 2012-2013 eğitim-öğretim yılında 7. sınıfa devam etmiş olan öğrencilerdir. Bu çalışmanın verileri Türkçe başarı testlerinin yanı sıra öğrenci (cinsiyet ve sosyoekonomik düzey) ve okul özellikleri (okul büyüklüğü ve okul olanakları) anketleri olmak üzere iki farklı veri toplama aracından yararlanılarak elde edilmiştir. Çalışmada, kullanılan testlerin kalibrasyonu Rasch Modeline dayalı olarak yapılmıştır. Kullanılan testlerin ölçeklenmesi eşzamanlı kestirim yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, çalışmada kullanılan testlerin kesme puanları, işaretleme yöntemiyle belirlenmiştir. Öğrencilerin gelişimi; artış puan modeli, kategorik gelişim modeli, izleme modeli, artık gelişim modeli, öğrenci gelişim yüzdelikleri modeli, izdüşüm modeliyle modellenmiştir. Her bir modelde öğrenci gelişimine yönelik kestirimlere ilişkin göstergeler kullanılarak öğrenci ve okul özelliklerinin öğrenci gelişimi üzerindeki etkisi çok düzeyli modeller, hiyerarşik genelleştirilmiş modeller ve çok düzeyli gelişim modelleriyle analiz edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde R programı, Mplus 8, HLM 7.03 ve IBM SPSS 20 kullanılmıştır. Çalışmaya göre artışa dayalı modellerle koşula dayalı modellerin ortak bulguları olsa da tüm modeller öğrencilerin gelişimlere dayalı farklı bulgular sunmaktadır. Çözümleme sonuçlarına göre artış modeli dışındaki tüm gelişim modellerinde cinsiyetin, öğrenci gelişimde kızlar lehine etkili olduğu bulunmuştur. İzleme modeli dışındaki tüm gelişim modellerinde öğrenci gelişimi üzerinde sosyoekonomik düzeyin ise manidar, negatif ve pratik anlamda etkili olmayan bir rolü olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte hiçbir gelişim modelinde okul özelliklerinin manidar etkisine ulaşılmamıştır. Öğrencilerin gelişimleri kategorik gelişim modeliyle incelendiğinde, öğrencilerin her iki yılda da başlangıç düzeyi ya da kabul edilebilir düzeyde olması olasılığının diğer kategorik gelişim türlerinin gerçekleşmesi olasılığından daha yüksek olduğu görülmüştür. Sonuç olarak bu çalışmayla öğrenciler ve okullar arasında akademik gelişim açısından farklılıklar olduğu ortaya koyulmuştur. Bu kapsamda, öğrenci gelişim modellerinin okullarda uygulanması önerilebilir. Böylece öğrencilerin gelişimi izlenerek beklenen performans düzeyine çıkıp çıkamadıklarına, akademik akranlarına göre konumlarına ve gelişimlerine mevcut performanslarıyla devam etmeleri durumunda gelecekteki performans düzeylerine ilişkin bilgiler de elde edilebilir. In the context of educational accountability, the main purpose of this research was to determine the effects of some student- and school–level variables on student growth using student growth models. For this purpose, comprehension skills in language were modelled with different student growth models, selecting gender and socioeconomic level as student level variables, and school size and resources as school-level variables. The participants of this research were 2,416 sixth-grade students in 2011 who became seventh-grade students in 2012. These students were selected from 52 schools belonging to the Altındağ district of Ankara. The research data was collected through two achievement tests, student (gender and socioeconomic level) and school questionnaires (school size and school resources). Two achievement tests were calibrated using the Rasch Model and were scaled using the concurrent estimation method. Moreover, the cut-off scores of these tests were determined by using bookmark method. Students' growth was modelled with the gain score model, residual gain model, categorical model, trajectory model, student growth percentile model, and projection model. All data was analyzed using multilevel models, hierarchical generalized linear models, and multilevel growth models. These analyses were carried out in R software, Mplus 8, HLM 7.03 and IBM SPSS 20. The findings of the study showed that gain based and conditional growth models had somewhat common results; however, all growth models indicated different results regarding students' growth. Moreover, all growth models except the gain score model revealed that gender had a significant effect on students' growth. In these models, the girls' growth was higher than that of boys. In this study, socioeconomic level had a negative and significant, but not a practical effect on students' growth according to all growth models except the trajectory model. However, neither of the school variables had a significant effect on student performance. The findings of the categorical models showed that the possibility of showing no transition between performance levels was higher than the possibility of students' appearing in other categories during these two years. In conclusion, it was revealed in this study that there were differences between students' and schools' growth. As a result of the overall findings of this research, it can be stated that student growth models can be utilized in schools. In this way, it can be determined whether students meet the expected standards, how growth percentiles of students change, or how their performance would be in upcoming years.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.subjectÖğrenci gelişim modelitr_TR
dc.subjectÖğrenci gelişimitr_TR
dc.titleÖğrenci başarısındaki gelişimin artışa dayalı ve koşullu gelişim modelleriyle incelenmesitr_TR
dc.title.alternativeExamination of student growth using gain based and conditional growth modelstr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Fakültesitr_TR
dc.identifier.startpage01tr_TR
dc.identifier.endpage144tr_TR
dc.relation.publicationcategoryTeztr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster