İç göçün eğitim üzerindeki etkisi: Akra'da (Gana) başında yük taşıyan kadınlar örneği
Özet
Yirmi yıldan fazla bir süredir, okulu bırakan ve sadece okul için ekonomik bir alternatif olan baş üzerinde hamallık yapma amacıyla genç kadınların ve kızların artan bir biçimde Akra'ya, yani Gana'nın başkentine akın etmesine şahit olmuştur. Bu çalışmanın amacı bu kadınların ve kızların kim olduğunu, okulu neden bırakıp memleketlerinden göç ettiklerini ve yaptıkları göçün eğitimleri üzerindeki etkilerini incelemektir. Bu araştırmada nitel model kullanılmıştır. Çalışma, Akra kentinde ana pazar yerlerinde ve ticari merkezlerde gerçekleşmiştir. Rasgele seçilmemiş 150 katılımcı bu çalışma için seçilmiştir. Kişilerle yapılan mülakatlar, odak grubu mülakatları ve kişisel gözlemler veri toplama için kullanılan araçlardır. Bu çalışmanın bulguları, birçok kadın hamalın Akra'ya Gana'nın kuzey kesimlerinden hayatlarını devam ettirmek ve gelecekteki farklı yatırımları için para biriktirmek amacıyla göç ettiğini göstermektedir. Bu durum, onların eğitim durumlarının çok düşük olması ve memleketlerindeki arka planın yoksul sosyo-ekonomik şartlarının bir sonucudur. İç göç ve baş üzerinde eşya taşımacılığı bu yüzden bu işi yapan kadınların ve genç kızların eğitimini etkilemektedir.
For more than two decades now, Accra, the capital of Ghana has witnessed a growing inundation of young women and teenage girls who have abandoned school with the sole aim to engage in head porterage of goods as an economic alternative to schooling. The purpose of this study is to examine who these women and girls are, the reasons why they abandoned school and migrated from their places of origin and the possible impact of their migration on their education. The qualitative model was used in this research. The study took place at the major markets and commercial centers in the city of Accra. A non-random sample of 150 respondents were selected for this study. Individual interviews, focus group interviews and personal observation were the tools used for data collection. The findings of this study indicate that most of the female head porters migrated from the northern parts of Ghana to Accra with the sole aim of living and working to save money for various forms of future investment. This is as a result of their very low educational level and poor socio-economic conditions of their home backgrounds. Internal migration and head porterage thus affects the education of the women and teenage girls who are engaged in it.