Türkçe öğretmenleri için bir mesleki gelişim programı tasarısı
Özet
Eğitimin niteliğini belirleyen en önemli etmenlerden biri öğretmenlerin gelişim düzeyidir. Bilginin hızla üretimine ve tüketimine tanık olan bilgi toplumu öğretmenlerinin bu ilerleyişi yakalamaları için sürekli mesleki gelişime gereksinimleri vardır. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda görev yapmakta olan Türkçe öğretmenlerinin mesleki gelişim gereksinimlerini karşılamak, onların kuruma olan bağlılığını güçlendirmek, mesleki güdülenmelerini sağlamak ve böylece Türkçe eğitiminin verimini artırmak için bir mesleki gelişim programı tasarısı oluşturmayı amaçlayan bu araştırmada nitel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Bursa'nın üç büyük ilçesi olan Osmangazi, Nilüfer ve Yıldırım'da görev yapmakta olan kadrolu ve asil olarak atanmış ve daha önce Milli Eğitim Bakanlığının düzenlediği mesleki gelişim etkinliklerine en az üç defa katılmış Türkçe öğretmenleri arasından amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenenler oluşturmuştur. Veri toplamak için görüşme tekniğine başvurulmuş; veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Görüşme soruları veri doyumuna ulaşıncaya dek, araştırmaya gönüllü olarak katılan Türkçe öğretmenlerine sorulmuştur. Toplamda 38 Türkçe öğretmeniyle görüşmeler yapılmış, görüşmelerin ses kayıtları içerik çözümleme tekniğiyle çözümlenmiştir. Görüşmeler sonucu Türkçe öğretmenlerinin mesleki özgeçmişleri, geçmiş mesleki gelişim deneyimleri, mesleki gelişime ilişkin beklentileri ve mesleki gelişim gereksinimleri belirlenmiştir. Bu beklentiler, gereksinimler, öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri, alanyazın dikkate alınarak Türkçe öğretmenleri için bir mesleki gelişim programı tasarısı oluşturulmuştur.
One of the most important factors determining the quality of education is the level of teacher development. Currently, we are witnessing a rapid growth in information production and consumption, and the teachers need to constantly keep pace with this search for the sake of their professional development. The aim of the research is to strengthen the professional development needs of the Turkish language teachers, working at the Ministry of Education secondary education institutions, to strengthen their commitment to the institution and to provide motivation in their profession. In this qualitative research aiming to create a professional development program design to increase the effectiveness of Turkish education. The sample was selected among full-time Turkish language teachers working in Osmangazi, Nilüfer and Yıldırım who attended at least three times in professional development activities previously organized by the Ministry of National Education. The interview technique was used for collecting data; semi-structured interview questions were used as data collection tools. Turkish language teachers who voluntarily participated in the study were interviewed until data saturation was reached. A total of 38 interviews were conducted with Turkish language teachers and the voice recordings of the interviews were analyzed with content analysis. As a result of the interviews, Turkish language teachers' professional curricula vitae, past professional development experiences, expectations and requirements were determined. Considering these expectations, requirements, general and subject specific competencies for the teaching profession, a professional development program design for the Turkish language teachers have been developed taking account of the existing literature.