Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi'nde okul öncesi çocuklara yönelik etkinliklerin incelenmesi ve etkinlik önerileri
Özet
Okul öncesi eğitim, bireyin ilk yıllarını kapsayan, geleceği için önemli temellerin atıldığı ve öğrenmenin daha güçlü gerçekleştiği bir dönemdir. Bu süreç, bireye yaşam becerilerini öğrenmek için kapılar aralarken, karşısına çıkabilecek yeni durumlar için algılayabilme, bağlantı kurabilme ve adaptasyon sağlayabilme yetilerini kazandırır. Bu bilişsel sürecin dışında, yaşamlarının ilk yıllarında aldıkları okul öncesi eğitim ile sosyal-duygusal, dil ve bedensel olarak gelişen çocuklar, sonraki yıllarına sağlam adımlarla hazırlanırlar. Müzeler, müze eğitimleri ile bireyleri deneyimlemeye, düşünmeye, gözlemlemeye ve bağlantı kurarak öğrenmeye davet eden mekanlardır. Özellikle erken çocuklukta deneyimlemenin öğrenmeye katkısı düşünüldüğünde müze eğitimi okul öncesi dönem için önemli bir olanaktır. Çocuklar, müzelerdeki etkinlikler ile gözlemlemek, sorgulamak, hayal etmek ve gündelik yaşamları ile bağlantı kurmak adına fırsatlar bulurlar. Eğitim kurumları, okul öncesi dönem için uyguladıkları programlarda Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan Okul Öncesi Eğitim Programı'nı kılavuz olarak kullanır. Bu kılavuz, yaş grubuna göre kazanılması hedeflenen beceriler için kullanılması gereken kazanım ve göstergeleri belirler. Müzelerde ise okul öncesi dönem için hazırlanan etkinliklerde bu kılavuzun ya da farklı bir kaynağın kullanılıp kullanılmadığı bilinmemektedir. Bu bağlamda, bu inceleme ve öneri çalışmasında Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi'ndeki okul öncesi eğitim etkinliklerinin gelişim alanlarında dikkat edilmesi gereken kazanım ve göstergelerin nasıl ele alındığı incelenmiştir. İnceleme ile müzede okul öncesi yaş grubu (48-72 ay) için uygulanan eğitim etkinliklerinin Bilişsel, Sosyal ve Duygusal, Motor ve Dil Gelişim alanlarına ait kazanımları kapsadığı fakat Öz Bakım Becerileri alanına değinen bir etkinliğe rastlanılmadığı sonucuna ulaşılmıştır. İnceleme sonrasında, müzenin eserleri ve MEB Okul Öncesi Eğitim Programı Gelişim Alanları dikkate alınarak, Yeme-İçme/Mutfak Kültürü, Güç-Yönetim-İdare, Din-Mitoloji, Süslenme-Aksesuar-Kişisel Bakım, Yazı, Convivium ve Flora-Fauna etkinlikleri hazırlanarak öneri olarak sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Erimtan, Müze, Okul Öncesi, Müze Eğitimi, Gelişim Alanları
Pre-school education is a period that covers first years of the individual where important foundations are laid for the future and learning is very strong. This process helps to gain skills for life, and gives the individual an ability to perceive, connect and adapt for each situation that may arise. Apart from this cognitive process, children, who develop their social-emotional, language and physical skills with the preschool education they receive in the first part of their lives, prepare themselves for their next years with firm steps. Museum education programs summons everybody to experience, think, observe and learn by establishing connections. Considering a contribution of experiencing in early childhood learning process, museum education is an important opportunity for pre-school education. Children may find many chances to observe, question, imagine and establish connections with their daily lives through activities in museums. Educational institutions use the Pre-School Education Program booklet prepared by the Ministry of National Education as a guide in programs they apply for the pre-school period. This guide helps to determine what outcomes and indicators are required for expected skills by age group. In museums, it is not known whether this guide or any other source is used in activities for preschool period. In this context, this examination and suggestion study analyzes how the outcomes and indicators that should be considered in the development areas of preschool education activities in Erimtan Archeology and Art Museum. Through this study, educational activities, which are applied for preschool children (48-72 month) in the museum, cover outcomes and indicators of social-emotional, language, motor and cognitive development stated in Ministry of National Education Preschool Education Program. However, there is not any museum activity addressing the Self-Care Skills. After all analyses, considering the museum's artifacts and development areas in Ministry of National Education Preschool Education Program, Eating-Drinking / Culinary Culture, Power-Management-Administration, Religion-Mythology, Decoration-Accessories-Personal Care, Writing, Convivium and Flora-Fauna activities were prepared and presented as suggestions. Keywords: Erimtan, Museum, Preschool, Museum Education, Development Areas