Stratejik yönetim sürecinde bilgi yönetiminin rekabet istihbaratındaki önemi
Özet
Günümüzdeki rekabet savaşları karşısında işletmelerin ayakta kalabilmesi ve gelişmesi için stratejik yönetimin uygulanması bir zorunluluk haline gelmiştir. Stratejik yönetimin doğru bir şekilde uygulanabilmesi örgüt içi ve dış çevreye ilişkin "bilgileri" kullanarak işletmenin ürün ve süreçlerine değer katması gerekmektedir. Bilginin stratejik kararlarda yer bulması bilgi yönetimi ve rekabet istihbaratı uygulamalarına bağlıdır. Çalışma ile Türkiye'deki ihracatçı firmaların faaliyetlerini yürütürken rekabet istihbaratı farkındalık düzeyini ve kapsamını belirlemek, bilgi yönetimi farkındalık düzeyini ve kapsamını belirlemek ve stratejik yönetim sürecinde kullanımlarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma için gerekli verilerin toplanması amacıyla bir anket oluşturulmuştur. Anket soruları rekabet istihbaratı uygulamaları için ihtiyaç duyulan bilgi kaynakları, dağıtım yöntemleri ve hangi birimlerin sorumlu olduğuna çoktan seçmeli sorular ile katılımcıların stratejik yönetim, bilgi yönetimi ve rekabet istihbaratı algı ve uygulamalarına ilişkin 5'li likert sorulardan oluşmaktadır. Anket çalışmasından elde edilen bulgulara göre rekabet istihbaratı ve bilgi yönetiminin stratejik yönetim sürecinde etkili olduğu ve rekabet istihbaratı ile bilgi yönetiminin pozitif yönde ilişkisinin olduğu tespit edilmiş olup, araştırma hipotezlerimiz doğrulanmıştır. Çalışmanın sonuçları, bilgi yönetimi ve rekabet istihbaratının, örgütsel stratejinin politika oluşturma sürecine entegrasyonu, işletmenin gelecekte devam eden stratejileri değerlendirebilmesi ve örgütsel stratejiyi geliştirebilmesi için katkısının önemli olduğu göstermektedir.
In the face of today's competitive battles, the implementation of strategic management has become an imperative for the businesses to survive and develop. In order for the strategic management to be implemented correctly, the businesses should add value to their products and processes by using the "information" related to its internal organization structure and external environment. The availability of information in strategic decisions depends on the knowledge management and competitive intelligence practices. In this study, it was aimed to determine the level and scope of competitive intelligence and knowledge management awareness of the export businesses of Turkey and to reveal how these businesses deal with related matters in their strategic management processes. A survey was created to collect the data required for the research. The questions of the survey include multiple-choice questions on information sources, distribution methods and responsible units needed for competitive intelligence practices and also consist of 5-point Likert scale questions related to participants' strategic management, knowledge management and competitive intelligence perceptions and practices. According to the findings obtained from the survey, it was determined that competitive intelligence and knowledge management were effective in the strategic management process and that there was a positive relationship between competitive intelligence and knowledge management, and our research hypotheses were confirmed. The results of the study show that the contribution of knowledge management and competitive intelligence is important in terms of the integration of the organizational strategy into the policy-making process, evaluation of ongoing and future strategies by the business and organizational strategy development.