Halk tiyatrosu geleneğinde göstergelerin işlevi: Meddah, karagöz, ortaoyunu
Özet
Halk tiyatrosu, içinden türediği toplumun değer yargılarını ve geleneklerini yansıtması itibariyle, her bölgede kendine has bir şekilde icra edilmektedir. Bizim halk tiyatrosu geleneğimiz ise köyde sergilenen oyunlar ile kent ve çevresinde gelişmiş formlar olarak iki ana başlıkta toplanabilmektedir. Göstergebilim, tiyatroda metin incelemesinde olduğu gibi, sahnelenmiş yapımlar veya tiyatro biçimlerinin analizinde de kullanılmaktadır. Halk tiyatrosu, hem sahip olduğu kültürel kodlar, hem de kendine has görselliği sayesinde göstergebilim çalışmalarına uygun bir zemin oluşturmaktadır. Bu tezin amacı, halk tiyatrosunun ne olduğuna yanıt aramakla beraber, kendi halk tiyatrosu geleneğimizin göstergelerini, Martin Esslin ve Erika Fischer-Lichte'nin göstergebilim metodolojisiyle anlamlandırmaya çalışmaktır.
Folk theater, which reflects the standard of judgment and traditions of the society it is derived from, performs distinctively in every region. Our tradition of folk theatre can be assembled under two titles: Village plays and the forms that developed in and around the towns. Semiology in theatre is being used to analyze staged productions and theatrical forms as well as texts itself. Folk theatre is suitable for semiology studies both the cultural codes it has and its spesific visuality. The aim of this dissertation is to seek an answer of what does folk theatre mean and try to find explanations of the signs of our folk theatre traditions through the semiological methodologies of Martin Esslin and Erika Fischer-Lichte.