Yenilikçi bilim eğitimi yöntemleri: Çocuk üniversitesi
Özet
Çocuk üniversitesi, çocukların üniversite ile etkileşim içerisinde, yaparak, yaşayarak ve eğlenerek,
bilimsel ve eleştirel düşünme, yaratıcı olma, yargılama, sorgulama, soru sorma, merak duyma, sorun
çözme gibi temel yaşam becerilerini kazandırmak amacıyla hazırlanmış bir projedir. Proje kapsamında
çocukların bir yandan üniversiteyi tanımaları bir yandan da bilim ve sanatın eğlenceli boyutuyla
tanışmaları hedeflenmektedir. Proje kapsamında, farklı disiplinlerde çalışmalar yürüten öğretim
elemanlarının ve öğrencilerin, deneyimlerini ve etkinliklerini çocuk ve gençlerin ilgilerini bilime,
bilimsel düşünceye ve sanata çekecek biçimde yapılandırarak aktarmaları planlanmaktadır. Çocuk
Üniversitesi çalışmalarında temel amaç bilimsel olanın niteliğini, bilimsel düşünce yöntemini, yaratıcı
ve özgün düşüncenin asallarını çocuk ve genç insanlar için ulaşılabilir kılmak olarak
değerlendirilmektedir. Bu nedenle, özgün ya da yeni olan ister bilimin ister sanatın alanına ilişkin
olsun, bilinenler arasında yeni bağlantılar keşfedebilen bireylerin varlığını gerektirdiğinden, bu
program temel iki alan üzerine oturmaktadır: bilim ve sanat.
Proje çalışması genel hatlarıyla;
i. Eğitimi verilecek bilim dalının programından çocuklara ilginç gelebilecek, merak uyandıracak
ve/veya edinecekleri bilgiler itibariyle fayda sağlayacak konuların seçilmesi,
ii. Eğitim Bilimleri Fakültesi’nin Program Geliştirme, Ölçme-Değerlendirme ve Drama Anabilim
dallarından öğretim elemanlarının destekleri ile çocuklara uygun hale getirilmesi,
iii. Tiyatro Bölümü ve gerekli alanlarda Beden Eğitimi ve Spor Meslek Yüksekokulu desteği ile
çocuklar ile uygulanması şeklinde yürütülmüştür.
Proje kapsamında Elektronik Mühendisliği, Antropoloji, Toprak, Felsefe ve Astronomi ve Uzay
Bilimleri bölümlerinin çocuklara uygun içeriğinin geliştirilmesi ve uygulanması planlanmıştır. Bu
bölümlerin dışında Sanat Tarihi, Uluslar arası İlişkiler, Biyoloji, Bahçe Bitkileri, Entomoloji ve
Jeofizik Mühendisliği bölümlerinden de katılımlar olmuş, bu sayede yeni programlar proje kapsamında
faaliyet göstermiştir.
Bu proje önerisi, dünyanın farklı ülkelerinde yürütülen 95 projenin değerlendirilmesi, daha önce
üniversitemizde yürütülen TÜBİTAK destekli çalışmaların bu değerlendirmeler ile harmanlanarak
güncellenmesi ve Türkiye’de yaşayan çocukların kültürel yapısına uygun olarak program
geliştirilmesini amaçlanmıştır. Proje kapsamında ilgili bölümlerin programları gerek dünyadaki
örnekler gerekse Eğitim Bilimleri Fakültemizdeki akademisyenlerin bilgi ve tecrübeleri doğrultusunda
güncellenecek, programların özelinde Ölçme ve Değerlendirme kriterleri geliştirilecek ve dünyanın
farklı ülkelerinde benzer çalışmalarda belirli bir tecrübe ve kaliteyi yakalamış ülkeler ile ortak
çalışmalar yürütülmüştür.