Eğitim fakülteleri resim-iş eğitimi programında (1998 ve 2006)yer alan kuramsal dersler hakkında öğretim elemanlarının görüşlerinin değerlendirilmesi
Abstract
Sanat eğitimcisi yetiştirilmesine yönelik en köklü girişim 1932-1933
öğretim yılında Gazi Orta Muallim Mektebi ve Terbiye Enstitüsünde Resim-İş
Şubesinin kurulmasıdır. Daha sonra Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş Bölümü
adını alacak olan kurumun, 1932 tarihli ilk eğitim programı hazırlanmıştır.
Bilimsel ve sanatsal gelişmelerin de etkisiyle bu kurumlar ve programlar farklı
adlandırma, yapı ve içeriklerle yenilenmiştir.
1982 tarihinde öğretmen yetiştiren bütün kurumlar Yüksek Öğretim
Kurumu'na bağlanmış, öğretmen yetiştiren programlar üniversitelerin çatısı altına
alınmıştır. Bu tarihten günümüze Eğitim Fakültesi Resim-İş Öğretmenliği
Programları da yapı ve içerik açısından yenilenerek Resim-İş Öğretmeni
yetiştirmeye devam etmektedir.
Yükseköğretim Kurulu'na bağlanan tüm eğitim fakültelerinin
programlarında 1998-1999 yılında önemli değişiklikler yapılmış ve programın
yapısı büyük ölçüde değiştirilmiştir. 1998 yılındaki uygulamanın ardından
düzenlenen ve halen yürürlükte olan 2006 Resim-İş Öğretmenliği Lisans
Programı güncellenen son programdır. Resim-İş Öğretmeni yetiştirmek için
yapılan bu program; meslek bilgisi, alan bilgisi ve genel kültür derslerinden
oluşmaktadır. 1998 Resim Öğretmenliği Lisans Programı ve 2006 Resim-İş
Öğretmenliği Lisans Programında, özellikle kuramsal sanat derslerinde hem
sayısal hem de içerik açısından önemli değişiklikler yapılmıştır. Bu değişiklikler
dikkate alındığında, eğitim fakültelerinde sanat v eğitimcisi yetiştirmeyi
hedefleyen Resim-İş Öğretmenliği 1998 ve 2006 Lisans Programlarının ve bu
programlarda yer alan derslerden kuramsal ve zorunlu sanat derslerinin
incelenmesine ihtiyaç duyulmuştur.
Resim-İş Öğretmeni adaylarının sanatsal alanda uygulama yapabileceği
atölye derslerini destekleyen kuramsal sanat derslerinin bireyin sanatı ve
sanatçıyı tanıması, olaylara yaklaşımı, fikir üretebilmesi, yaşadığı çevreyi
algılayabilmesi, estetik zevklere sahip olması ve toplumda duyarlı bireylerin
oluşmasında etkili olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmada, resim-iş
öğretmenliği programlarını inceleyen önceki araştırma bulgularını temel alarak,
bu programların tarihsel süreç içindeki değişimi, gelişimi, yeterlikleri ve
programı oluşturan derslerin programdaki yeri ve gerekliği incelenmiştir. Bu
araştırmada resim-iş öğretmeni adaylarını yetiştiren öğretim elemanlarının,
kuramsal ve zorunlu sanat derslerinin program genelindeki yeri, içerik ve
gereklikleri, uygulamalı dersler ile uyumu hakkındaki görüş, beklenti ve önerileri
saptanmıştır.
Karma yöntemin uygulandığı bu araştırmada hem nicel hem de nitel
verilere ulaşılmıştır. Araştırmanın nicel aşamasında eğitim fakültelerinin resim-iş
öğretmeni yetiştiren lisans programlarını yürüten 31 Resim-İş Eğitimi Anabilim
Dalının öğretim elemanlarının (profesör, doçent, yardımcı doçent ve öğretim
görevlisi) 1998 Resim Öğretmenliği ile 2006 Resim-İş Öğretmenliği Lisans
Programlarına ve bu programlarda yer alan kuramsal ve zorunlu sanat derslerine
ilişkin görüşlerinin saptanması için 30 maddelik bir anket uygulanmıştır.
Araştırmanın nitel aşamasında ise 1998 Resim Öğretmenliği ve 2006 Resim-İş
Öğretmenliği Lisans Programlarının hazırlanma sürecinde görev alan ya da
alanda uzman olan öğretim elemanlarının bu sürece ilişkin görüş ve
deneyimlerini aktarabilmeleri için görüşme formu geliştirilmiş ve beş uzmana
uygulanmıştır.
Bu araştırmada, öğretim elemanlarının 2006 düzenlemesindeki kuramsal
ve zorunlu sanat derslerinin kredi/saatlerinin düşürülmesini uygun bulmadıkları,
bu derslerin uygulamalı atölye derslerine katkıları olduğu, resim-iş öğretmeni
yetiştiren programlarda bu derslerin olması gerektiği, derslerin alan
tanımlamasını doğru bulmadıkları saptanmıştır. Çağdaş Dünya Sanatı, Çağdaş
Türk Sanatı ve Estetik derslerinin kaldırılmasını uygun bulmadıkları görülmüştür.
Programda çağın koşullarına daha uygun sanat eğitimcisi yetiştirmeyi amaçlayan
derslere yer verilerek yeni bir düzenlemeye gidilmesi önerilmiştir.
Görüşleri alınan uzmanlar sanat eğitimcisi yetiştirmeyi hedefleyen 1998
programının umut verici olduğunu 2006 programının hazırlanma sürecine ilişkin
bilgi sahibi olmadıklarını söylemişlerdir. Okul uygulamalarının azaltılmasını,
programda yer alan Sanat Öğretimi Uygulamaları, Sanat Öğretimi Deneyimi,
Çağdaş Dünya Sanatı, Çağdaş Türk Sanatı ve Estetik derslerinin kaldırılmasını
uygun bulmadıklarını, derslerin alan tanımlamalarını yetersiz bulduklarını,
kuramsal ve zorunlu sanat derslerinin hem atölye derslerine katkı sağladığını hem
de kültür seviyesi yüksek, entelektüel bireylerin yetişmesine önemli katkıları
olduğunu belirterek derslerin gerekliği üzerinde durmuşlardır. Ders içeriklerini
yapılandırırken dersi veren öğretim elemanının ilgi ve yeterliklerinin yanı sıra
dünyadaki gelişmeleri takip ederek, araştırmalar yaparak kendini sürekli
yenilemesi ve diğer fakültelerdeki öğretim elemanları ile işbirliği yaparak
hazırlanması önerilmiştir. Ayrıca kültür ağırlıklı, çeşitlilik sağlayan, geçmişe
yönelik sanatsal bilgilerin yanı sıra çağın dinamiğini yansıtan yeni derslerin de
programlara eklenmesiyle yeni bir yapılanmaya ivedilikle ihtiyaç duyulduğu
vurgulanmıştır. Resim-İş Öğretmenliği Lisans Programlarının öğretmen
yetiştirme hedefine uygun; ihtiyaç analizi yapılarak; amaçları,
hedefleri/gerekçeleri doğru saptanarak ve araştırma sonuçlarına dayalı bir
biçimde yeniden yapılandırılması önerilmektedir.