Kent girişimciliği ve markalama: Samsun örneği
Özet
Kentsel potansiyeli canlandırmak maksadıyla yerel düzeyde çok aktörlü bir işbirliği yaratmak olarak değerlendirilebilecek kent girişimciliği, günümüzde kentsel politikalar üzerinde önemli bir belirleyiciliğe sahiptir. Kentlerin bu yeni işlevi devletin dönüşümünden ayrı düşünülemez. 1980 sonrası ekonomik yeniden yapılanmaya koşut bir biçimde tesis edilen yeni devlet mekanizmasıyla, pazarlama, işletme, marka değerini arttırma gibi kavramlar kamu politikaları kapsamına alınmıştır. Bu süreçte yerel yönetimlerin kentleri pazarlanacak bir ürün olarak görmeleri yaygın bir eğilim haline gelmiştir. Girişimci yönetişim aracılığıyla kentlerin fiziksel ve sembolik özellikleri müşterilere pazarlanmakta ve rakiplerinden ayrışacak şekilde markalanmaktadır. Bu nedenle kent girişimciliği ile kent markalama stratejileri arasında önemli bir bağlantı görülmektedir. Kentlerin markalaştırılmasına yönelik çabalar yerel düzeydeki yönetsel dönüşümden ayrı olarak düşünülemeyeceği için, bu çalışma, yerel düzeydeki dönüşümü kent girişimciliği kavramıyla tartışmaya açarak günümüzdeki kent markalama eğilimini açıklığa kavuşturmayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda tezde Samsun kentine odaklanılarak kent girişimciliği ve markalama arasındaki bağ ortaya çıkarılmıştır. Bunun yanında, kentin markalanmasına yönelik Samsun Büyükşehir Belediyesi tarafından yürütülen projeler incelenmiş ve kente etkisi tartışılmıştır.
Urban entrepreneurship, which can be considered as creating a multi-actor cooperation at the local level in order to revive the urban potential, has an important determinant on urban policies. This new function of cities cannot be considered separate from the transformation of the state. With the new state mechanism established in accordance with economic restructuring after 1980, concepts such as "marketing", "business", and "increasing brand value" were included in the public policies. In this process, it has become a common trend for local governments to see cities as a product to be marketed. Through entrepreneurial governance, the physical and symbolic characteristics of cities are marketed to customers and branded to distinguish themselves from their competitors. Therefore, there is an important connection between urban entrepreneurship and urban branding strategies. Since efforts to brand cities cannot be considered separately from the administrative transformation at the local level, this study aims to clarify the trend of urban branding by opening up debate on the transformation of the local level with the concept of urban entrepreneurship. In this context, by focusing on the city of Samsun, the link between urban entrepreneurship and branding has been revealed. In addition, the projects carried out by Samsun Metropolitan Municipality for branding of the city were examined and its impact on the city was discussed.