Amelî ahlâk çerçevesinde kur'an'da birey ve karakter eğitimi
Özet
Kur'an ahlâkı bizlere Hz. Peygamber'in önderliğinde, Kur'an'ın insanı olabilme yol ve yöntemini göstermiştir. Hz. Aişe'nin de tanımladığı üzere Hz. Peygamber'in ahlâkı Kur'an ahlâkı idi ve Yüce Allah Kalem suresinde nüzul tertibine göre inişteki ikinci sûrenin başında kendi yarattığı kulun, bir insanın ahlâkının olağanüstülüğüne şahitlik etmektedir: "وَاِنَّكَ لَعَلٰى خُلُقٍ عَظٖيمٍ = Ve inneke lealâ hulugın azîm.", "Sen elbette yüce bir ahlâk üzeresin." Kur'an'la hayatını anlamlandıran birey, hayatın alanlarında yapıp-etmelerini ahlâki alanda düzenlerken anlam referanslarını (dünya görüşünü) Kur'an'dan almalıdır. Allah-insan ilişkisinin yansıması olarak mümin bireyin kendini ahlâki açıdan inşa etmesi icap etmektedir. Bu ise Kur'an üzerine çalışmalar yürüten tefsir alanının, ahlâk alanı ve eğitim alanıyla displinler arası bir yaklaşımla çalışılmasını gerektirir. Bireyin ahlâk alanında, ferdî ahlâk, sosyal ahlâk ve dinî ahlâk alanları vardır. Tezimiz iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; Kur'an'da bireyin karakterinin temel yapısı beş başlıkta ele alınmış ve Kur'an'da bireyin karakterine ilişkin kavramlar üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde ise; M.Abdullah Draz'ın Kur'an Ahlâkı kitabının ikinci kısmı ele alınmıştır. Amelî ahlâk çerçevesinde hayatın alanlarında uygulanabilecek örnek tablolar oluşturulmuş; "Ferdî Ahlâk; Sosyal Ahlâk ve Dinî Ahlâk" ile ilgili Kur'an'ı Kerim'in âyetlerinden güncel değerler uygulamalarına örnekler sunulmuş; Kur'an'ın içeriği ile ahlâkî ilişki kurulması sağlanmaya gayret edilmiştir.
The moral values of the Qur'an tell us. Under the leadership of the Prophet, he showed the way and method of becoming a person of the Qur'an. Hz. Aisha also is defined. The moral of the Prophet was the moral of the Qur'an, and according to the Supreme Qur'an, Allah testifies to the extraordinary morality of a human being, the servant he created himself at the beginning of the second surah "Al-Qalam" in the descent according to the Supreme Assembly of the Qur'an: "وَاِنَّكَ لَعَلٰى خُلُقٍ عَظٖيمٍ = Ve inneke lealâ hulugın azîm." "And indeed, you are of a great moral character. The individual who makes sense of his life with the Qur'an should take the references of meaning (world view) from the Qur'an while arranging his actions in the fields of life. As a reflection of the human-God relationship, the believer must construct himself morally. This necessitates an interdisciplinary approach to the field of ethics, education and the field of exegesis, which conducts studies on the Qur'an. In the moral field of the individual, there are individual moral, family morality, social morality, state morality and religious morality. Our thesis consists of two parts. In the first section; In the Qur'an, the basic structure of the individual's character is discussed under five headings and the concepts related to the individual's character are emphasized in the Qur'an. In the second part; The second part of M.Abdullah Draz's Qur'anic Morality is discussed. Sample tables that can be applied in the areas of life within the framework of operational ethics have been created; "Individual Morality; Examples of current values practices from the verses of the Holy Qur'an about Social Morality and Religious Morality are presented; An effort was made to establish a moral relationship with the content of the Qur'an.