Destekleme ve yetiştirme kurslarının eğitim paydaşlarının görüşlerine göre değerlendirilmesi
Özet
Bu çalışmanın temel amacı, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında destekleyici eğitim kapsamında uygulanmaya başlanan destekleme ve yetiştirme kurslarının kazanımları, öğretim yöntemi, uygulamadaki sıkıntılar ve çözüm önerileri hakkındaki eğitim paydaşlarının (öğretmenler, öğrenciler ve veliler) görüşlerinin derinlemesine incelenmesidir. Çalışmanın nitel boyutunda destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik öğrenci ve veli görüşlerinin derinlemesine incelenmesi ve ayrıntılı bir biçimde açıklanması amaçlanmış ve bu doğrultuda olguları bulundukları ortamda bütüncül olarak değerlendirmek için durum çalışması kullanılmıştır. Nicel boyutunda ise destekleme ve yetiştirme kurslarına yönelik öğretmen görüşlerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amacıyla betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma kapsamında destekleme ve yetiştirme kurslarına katılan öğrencilerden ve velilerden görüşme yöntemi, kurslarda görev alan öğretmenlerden ise anket yöntemi ile veri toplama işlemi gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın ilk bölümünde genel bir giriş yapılmış, ikinci bölümde eğitim hakkı, Türk eğitim sistemi, kademeler arası geçiş süreci, dershanelerin kuruluşu, işleyişi ve kapatılması ile ilgili genel bilgilere yer verilmiş, destekleme ve yetiştirme kurslarının gelişim sürecine ilişkin açıklamalar yapılmıştır. Yöntem ile ilgili bilgilere üçüncü bölümde, toplanan verilere ilişkin yapılan analizler sonucu elde edilen bulgulara dördüncü bölümde yer verilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin görüşlerinin genellikle olumlu yönde olduğu ve kursları birçok yönden önemli, faydalı ve gerekli buldukları tespit edilmiştir. Ancak kurslara ilişkin geliştirilmesi gereken yönlerin de bulunduğu ve ilgili düzenlemelerin yapıldığı takdirde kursların çok daha nitelikli hâle gelebileceği saptanmıştır. Kurslara ilişkin iyileştirmeler ve alınabilecek önlemlere öneriler bölümünde yer verilmiştir.
The main purpose of this study is to thoroughly examine the views of the educational participants such as teachers, students and parents, about the outputs, teaching methods, problems in practice and suggestions of solution for the support and training education which started to be practiced as part of the supportive education during 2014-2015 academic year. In the qualitative part of the study, the aim is to examine in depth and explain the opinions of students and parents about the support and training courses in detail. In this context, case studies were used to evaluate the objects in their entirety. In the quantitative part, descriptive survey model are used in order to examine the opinions of teachers about the support and training courses based on various variables. In the scope of the research, data is collected from the students and parents who participated in the support and training courses through interview method and from teachers who took part in the courses through survey method. In the first part of the study, a general introduction was made. In the second part, general information were given about the right to education, Turkish educational system, transition between stages, establishment, operation and closure of the supplementary courses and explanations were made on the development process of support and training courses. In the third part, the methods that are used in the study is presented. Finally, in the fourth part, findings obtained from the analysis of the collected data are discussed. As a result of the research, it is found that the opinions of teachers, students and parents on the support and training courses are generally positive and they believe the courses are important, useful and necessary in many ways. However, it has been determined that there are aspects of the courses that can be improved and the courses will be improved if necessary regulations are made. The potential improvements related to the courses and measures to be taken are presented in the recommendations section.