Ulus-devlet, milliyetçilik ve etnik kimlik: Bir çaykara etnografisi
Abstract
"Ulus- Devlet, Milliyetçilik ve Etnik Kimlik: Bir Çaykara Etnografisi" başlığını taşıyan bu çalışma, ulusal kimliğin ve tarihin bir inşa olduğu tezine dayanmaktadır. Bu nedenle, Çaykara bölgesindeki iki dil konuşan (Rumca ve Türkçe) insanların Türklük performansları incelenmiştir. Çalışmada Türklük, kesin ve belirleyici bir kategori olarak değil, muğlak bir kategori olarak ele alınmıştır. Bu topluluk açısından, milliyetçiliğin temel esaslarından birini Resmi İslam/Sünni Müslümanlık oluşturmaktadır. Bu sebeple, çalışma topluluğun sadece Cumhuriyet dönemindeki durumuna bakmamıştır. Osmanlı döneminde de topluluğun devletle olan ilişkisi incelenmiş ve iki dönem arasındaki süreklilikler takip edilmiştir. Bu çalışma aynı zamanda coğrafya, eğitim, din, toplumsal cinsiyet, sınıf ve dil piyasasının bu performansları nasıl şekillendirdiğini araştırmıştır. Çalışmada kullanılan veriler, 27.07.2017- 01.09.2017 tarihleri arasında Trabzon'un Çaykara ilçesinde gerçekleştirilmiş olan alan çalışmasına dayanmaktadır. Çaykara'da doğup büyümüş kişilerle Ankara'da yapılan pilot görüşmeler de verilere eklenmiştir. Veri toplamak için yarı-yapılandırılmış derinlemesine görüşme, etnografik gözlem ve bazı verileri teyit etmek için yapılan kısa görüşmeler kullanılmıştır. Alan çalışmasının, topluluk içinden bir araştırmacı tarafından yapılmıştır. Bu durum, katılarak gözlem, konumsalık ve nesnellik tartışmalarının genişleyebilmesine imkân tanımıştır.
This thesis titled "Nation-state, Nationalism and Ethnic Identity: A Çaykara Ethnography" bases on the assumption that national identity and history are socially constructed. Bilingual (Romaic- Turkish) people's performances of Turkishness in Çaykara region are examined. In this study, Turkishness is not treated as a precise and determinist category, but an ambiguous one. For the community examined, Official Islam/Sunni Islam constitutes one of the basic principles of nationalism. Thus, the study does not examine solely situation of the community in the era of the Republic. The relations between the community and the state in the Ottoman period are examined as well, and continuities between the two periods are followed. This study also analyses how geography, education, religion, gender, class, and linguistic market shape these performances. The data used in the study is based on the fieldwork that carried out in Çaykara district of Trabzon between 27.07.2017- 01.09.2017. Pilot interviews which are carried out in Ankara with people who were born and grew up in Çaykara are added to the data. The thesis uses semi-structured in-depth interviews and ethnographic observations to collect data and brief interviews to confirm the data. The fieldwork is done by a researcher who is a member of the community. This situation enabled to extend discussion on participant observation, positionality, and objectivity.