36-72 aylık çocukların sınıf ortamındaki istenmeyen davranışlarının incelenmesi
Tarih
2017Yazar
Karadeniz Akdoğan, Kader
Dinçer, Çağlayan (Danışman)
Deniz, Kaan Zülfikar (Eş Danışman)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu çalışmada, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 36-72 aylık çocukların
sınıf ortamındaki istenmeyen davranışlarının sıklığı ve ortaya çıkma durumlarının
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel ve nitel araştırmanın bir araya gelmesinden
oluşan açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu, nicel
bölüm için 36-72 ay aralığındaki çocuklarla çalışan 33 öğretmen ve bu öğretmenlerin
sınıflarında yer alan 510 çocuk; nitel bölümü ise 32 çocuk oluşturmuştur.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Sosyal Yetkinlik ve Davranış
Değerlendirme-30 (SYDD) Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın nicel bölümünde her
öğretmen sınıfında yer alan bütün çocuklar için SYDD-30 Ölçeği doldurmuştur. 510
çocuk için ölçeğin sosyal yetkinlik (SY), kızgınlık-saldırganlık (KS) ve anksiyete- içe
dönüklük (Aİ) alt ölçeklerinden elde ettikleri toplam puanlar cinsiyet, yaş ve okul öncesi
eğitim alma süresine göre incelenmiş, alt ölçeklerden elde edilen puanlar arasındaki ilişki
hesaplanmıştır. Nitel bölümde ise öğretmenlerin sınıflarındaki çocuklar için
doldurdukları SYDD-30 Ölçeği’nin alt boyutlarından alınan toplam puanlar belirlenmiş
ve her sınıfta SY puanı düşük, KS ya da Aİ puanı en yüksek olan bir çocuğun gözlemi
yapılmıştır. Belirlenen çocuklar serbest oyun, geçiş, etkinlik ve yemek zamanının her
birinde 15 dakika olmak üzere toplam 60 dakika gözlemlenmiştir. Gözlemler sonucunda
çocukların istenmeyen davranışlarının sıklığı ve görülme durumlarına ilişkin veriler elde
edilmiştir.
Yapılan istatistiksel analizler sonunda, kız çocukların sosyal yetkinlik; erkek
çocukların kızgınlık- saldırganlık toplam puanlarının daha yüksek; 36-48 aylık çocukların
sosyal yetkinlik; 61-72 aylık çocukların kızgınlık-saldırganlık ve anksiyete – içe
dönüklük toplam puanlarının daha düşük olduğu; 1 yıldan daha fazla süredir okul öncesi
eğitim alan çocukların sosyal yetkinlik toplam puanlarının daha yüksek, anksiyeteiçedönüklük
toplam puanlarının daha düşük olduğu; çocukların kızgınlık- saldırganlık ve
anksiyete- içe dönüklük toplam puanları ile sosyal yetkinlik toplam puanları arasında
viii
negatif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. Araştırmada çocukların
sırasıyla serbest oyun, geçiş, etkinlik ve yemek zamanlarında istenmeyen davranışlar
sergilediği; en çok sergilenen istenmeyen davranışların saldırganlık, dikkate ilişkin
istenmeyen davranışlar, düzen bozan davranışlar ve iletişim problemleri olduğu
belirlenmiştir.
The aim of this study to examine the frequency of preschool children’s
misbehaviors and the context that these misbehaviors arised in the preschool classroom
environment. This study was conducted under the explanatory mixed research model
including the quantitative and qualitative methods together. The study group of the
research in the qualitative part consists of 32 children while in the quantitative part it
includes 510 preschool children whose ages vary between 36-72 months and 33 preschool
teachers teaching these children.
Social Competence and Behavior Evaluation Scale-30 (SCBE-30) were used as
measurement instruments of the study. Teachers evaluated all of the children depending
on the SCBE-30. Total scores obtained from Social Competence (SC), Anger-
Aggression- (AA) and Anxiety- Withdrawal (AW) subscales were examined according
to gender, age and preschool education duration and the correlations between subscale
scores were analyzed. One child from each class was identified among the children whose
total scores are lower on SC but higher on AA and AW subscales and observed within
the classroom environment for the qualitative analysis of the study. These children were
observed during free plays, transition, activity and meal times for 15 minutes.
Based on the results of the analysis, It was determined that total scores of girls on
SC are higher while the total scores of boys on AA are higher; total scores of 36-48 month
children on SC are lower while total scores of 61-72 month children on AW and AA are
lower; total scores of children having more than 1 year preschool education are higher on
SC and lower on AW. It was found that AW and AA scores of children have medium
level negative correlations with the SC scores of children. In the study it was identified
that undesired behaviors of children arise mostly during free play, transition, activity and
meal times respectively. The most frequently observed undesired behaviors are
x
agreessive behaviors, attention problems, disruptive behaviors and communication
problems.