Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetiminde kullandıkları stratejiler ve uygunluk durumlarının incelenmesi
Göster/ Aç
Tarih
2017Yazar
Durmaz, Emel
Dinçer, Çağlayan (Danışman)
Deniz, Zülfikar (Danışman)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu araştırma ile okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerini kullanma
sıklığına ilişkin görüşleri ile öğretmenlerin uyguladıkları sınıf yönetimi stratejileri
arasındaki uygunluk durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma karma
araştırma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel desen kullanılarak, Ankara ilinde
bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokullarında ve ilkokula bağlı
anasınıflarında 2015-2016 yılları arasında çalışan gönüllü 72 okul öncesi öğretmeni ile
yürütülmüştür. Çalışma grubunda bulunan öğretmenlerden, “Gönüllü Katılım Belgesi”
ile sınıf içerisinde gözlem yapabilmek için gerekli izinler alınmıştır. Çalışmanın nicel
boyutuna ilişkin veriler; “Kişisel Bilgi Formu”, “Sınıf Yönetiminde Öğretmen Stratejileri
Envanteri Özel Öğretim Teknikleri Ölçeği”nden elde edilmiştir. Çalışmanın diğer
boyutunda ise bütün öğretmenlerin sınıfında tam gün gözlem sürecinde yapılan anektod
kayıtların yanında bu süreçte elde edilen bilgiler çerçevesinde doldurulan “Öğretmen
Stratejileri Uygulama Formu” aracılığı ile nitel verilere ulaşılmıştır. Verilerin analizinde
betimsel istatistikler, tek yönlü varyans analizi, Scheffe Testi, Kruskal Wallis H Testi,
Mann Whitney U Testi ile Bonferroni düzeltmesi kullanılmıştır. Veriler incelendiğinde
öğretmenlerin sınıf yönetimi stratejilerinde baskılayıcı teknikleri daha çok
kullandıklarının saptanmasının yanı sıra geliştirici stratejilere de süreç içerisinde yer
verdikleri belirlenmiştir. Bir diğer bulguda ise okul öncesi öğretmenlerinin geliştirici ve
baskılayıcı özel öğretim tekniklerini kullanma düzeylerinin sınıf yönetimi stratejilerini
uygulama düzeylerini genel olarak değiştirmediği görülmüştür. Buna rağmen
öğretmenlerin geliştirici teknikleri kullanmaları sonucunda etkinlikler arası geçişlerde
daha az zaman kaybı yaşadıkları ve istendik davranışları daha fazla destekledikleri
v
bulunmuştur. Bir başka bulguda ise geçişlerde sakin kalan öğretmenlerin baskılayıcı
stratejileri kullandıkları tespit edilmiştir. Çalışmanın nitel bulgularında ise öğretmenlerin
sınıf ortamına, davranış edinimine, duygu düzenlemesi ve problem çözmeye, disiplin
sağlamaya ilişkin stratejileri etkili ve aktif biçimde kullanamadıkları belirlenmiştir.
Eğitim akışı ve geçişlere, etkinlik sürecine ilişkin sınıf yönetimi stratejileri aktif olarak
kullanılsa da öğretmenlerin desteklenmeye ihtiyaç duydukları; bireysel öğretime, iletişim
ve ilişkilerin düzenlenmesine ilişkin stratejileri genel olarak aktif biçimde kullandıkları
sonucuna ulaşılmıştır.
This study aims to find out the conformity between the pre-school teachers opinions
on the frequency of using classroom management strategies and the strategies that
teachers actually adopt. The research is mixed method research and carried out by
applying the convergent parallel design with 72 volunteer pre-school teachers who work
for independent pre-schools which serve under The Turkish Ministry of Education and
for nursery schools which are connected to primary schools in Ankara between the years
2015 and 2016. The necessary permission for in-class observation is obtained from
teachers in the study group via “Letter of Voluntary Participation”. The data related to
the quantitative aspect of the study were obtained via “Personal Information Form” and
“The Scale of Special Teaching Methods Inventory of Teacher Strategies in Classroom
Management”. In the other aspect of the study, both the anecdote recordings made
through a whole-day observation in all teachers’ classes and “Teacher Strategy
Adaptation From” which was filled according to the information got from the
observations led to the collection of qualitative data. While the data are analyzed,
descriptive statistics, One Way Analysis of Variance, Scheffe Test, Kruskal Wallis H
Test, Mann Whitney U Test and Bonferroni Correction were used. When the data were
analyzed, it was concluded that teachers use repressive strategies more common and
constructive strategies within the process. Other aspects of the findings show that the
level of use of repressive and constructive special teaching methods of pre-school
teachers has no effect on the level of the adaptation of classroom management strategies.
Nevertheless, it was concluded that teachers lose less time in transitions to following
activities and promote terminal behavior more when they make use of constructive
vii
strategies. Another finding suggests that teachers who remain calm during transitions use
repressive strategies. Qualitative findings of the study show that teachers cannot use the
strategies related to classroom environment, behavior acquisition, emotion regulation,
problem solving and discipline effectively and actively. It was concluded that teachers
can use strategies related to individual teaching, communication and interaction
regulation. Although the classroom management strategies related to transitions and the
activity process are used actively, it was concluded that teachers need support in the field
to improve.