Ödüllü çocuk edebiyatı yapıtlarının çocuk edebiyatının temel öğeleri bakımından incelenmesi
Özet
Bu araştırmada, ödül almış çocuk edebiyatı yapıtları çocuk edebiyatının temel
öğeleri bakımından incelenmiştir. Çocuk edebiyatının temel öğeleri yönünden çocuğa
seslenen ödüllü öykü ve romanları incelemeyi amaçlayan bu araştırma, tarama
modelinde betimsel bir çalışmadır. Var olan ödüller arasından 2010 yılından 2015 yılına
kadar “Çocuk ve Gençlik Yayınları Derneği Edebiyat Ödülleri, Türkan Saylan Sanat ve
Bilim Ödülleri, Gülten Dayıoğlu Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Vakfı Ödülleri, Tudem
Edebiyat Ödülleri, Bu Yayınevi Ödülleri”ni alan on yedi yapıt çalışmanın örneklemi
olarak belirlenmiştir. Seçilen yapıtlar, çocuk edebiyatı yapıtlarının temel değişkenleri
olan karakter, konu, ileti, dil ve anlatım, resim başlıkları altında incelenmiştir.
Yapılan incelemelerden elde edilen sonuçlara genel olarak bakıldığında, ödül
almış çocuk edebiyatı yapıtlarının karakterlerinin çocukların özdeşim kurabileceği
kahramanlar olarak kurgulandığı; konularının çocuk okurun yaşamı ve insanı
anlamlandırmasına katkıda bulunabileceği; iletilerinin okura insan yaşamını erdemli
kılan anlamlı değerleri sezdirebileceği; dil ve anlatım özelliklerinin genel olarak
Türkçenin sözvarlığını ve varsıllığını sezdirebilecek öğelerle yapılandırıldığı; resim
özellikleri bakımından okurun düş kurmasına ve resim yapmasına olanak sunabileceği
belirlenmiştir.
The aim of this study is based on the review of basics of award winning
children’s literature works. This study aspiring on the review of the award winning
children’s literature basics which are focused on the child and this study has descriptive
survey model nature. Seventeen works which are awarded since 2010 from Association
of Child and Adolescent Publications (Çocuk ve Gençlik Yayınları Derneği) Literature
Awards, Türkan Saylan Art and Science Awards, Gülten Dayıoğlu Child and
Adolescent Association Awards, Tudem Literature Awards, Bu Publishing Awards.
Selected works were reviewed from the basics variables of the children’s literature such
as character, subject, message, language and expression, pictures as visual stimulus and
basics.
Within a general consideration on the results obtained from the researches, it is
determined that the characters of the award winning children’s literature works were
fictionalised as heroes with an identifications of children, subjects were contributed to
children reader for making sense of life and human, the main idea may implicate the
human life in the sense of virtuous value. Generally, the characteristics of the language
and expression were structured with items that may sense the presence of vocabulary
and wealth of Turkish Language, in terms of characteristics of the pictures may allow
reader to dreaming and painting.
Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Çocuk kütüphanelerinde en çok okunan çocuk kitaplarının çocuk edebiyatının temel ilkeleri bağlamında incelenmesi (Ankara ili örneği)
Erkmen, Nurcan (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)Bu çalışmada, çocuk kütüphanelerinde en çok okunan kitapların çocuk edebiyatının temel ilkelerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama niteliğinde olan betimsel araştırmanın evreni; Ankara ilindeki 19 halk kütüphanesinin ... -
Erken Cumhuriyet Döneminde sosyalleşme aracı olarak süreli çocuk yayınları (Mektepli Gazetesi, Çocuk, Çocuk Sesi Dergileri Örneği)
AKBAYRAK, Kübra (Yazar); DOĞAN, İsmail (Tez Danışmanı)Süreli çocuk yayınları, çocukları içinde yaşadıkları topluma hazırlayanönemli kitle iletişim araçlarıdır. Erken Cumhuriyet Döneminde yayımlanansüreli çocuk yayınları ise hem çocukları içinde yaşadıkları toplumahazırlamaları, ... -
Cumhuriyet’in 80. Yılında Disiplinlerarası Bakışla Türkiye’de Çocuk : IV. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi Bildirileri 15-17 Ekim 2003
Onur, Bekir (yay. haz.) (Ankara : Ankara Üniversitesi, 2004)