Ağrı – Kağızman yolu boyunca meydana gelen heyelanların anatomisi ve uygulanabilir çözüm önerileri
Göster/ Aç
Tarih
2018Yazar
Ertekin Yardımcı, Emine
Kayabalı, Kamil (Danışman)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Heyelanlar, Türkiye’de verdikleri zararlar açısından depremlerden sonra ikinci sırayı
almaktadır. Heyelanların en çok etkilediği yerlerden biri ulaşım hatlarıdır. Bu
çalışmanın konusu, yapımı devam eden Ağrı – Kağızman Devlet Yolu güzergahının
Sarıbulak’tan Kağızman’a ilerleyen kesiminde, Km: 82+300 – 85+000 arasındaki
heyelanlı kesimlerin incelenmesi ve yol geçişi açısından en uygun çözümün ortaya
konmasıdır.
İnceleme kapsamında arazide heyelanlı kesimlerin jeolojik, morfolojik ve jeoteknik
incelemesinin yanında jeoteknik araştırma sondajları yapılarak, mevcut heyelanları
oluşturan malzemeleri karakterize edecek laboratuvar numuneleri alınmıştır.
Laboratuvar çalışmaları, zeminlerin indeks özelliklerinin belirlenmesinin yanısıra
dayanım deneylerini de kapsamaktadır. Dayanım parametrelerinin bulunmasında üç
eksenli basınç dayanımı ve doğrudan kesme deneyleri yapılmıştır.
Rezidüel dayanım parametreleri, yeraltı suyu konumu verileri ve sondajlarla belirlenen
kayma yüzeyi verileri geriye analize tabi tutulmuştur. Halihazırda gerçekleşmiş yer
kaymalarını durdurarak, uzun vadede duraylı kalmalarını sağlayacak çözümler
doğrultusunda yeni yamaç/şev tasarımları önerilmiştir.
Mass movements are the second costliest natural hazards in Turkey after earthquakes.
Transportation routes amongst other utility lines are the most affected ones by those
mass movements. The scope of this investigation involves the geotechnical
investigation, remediation measures and the best solutions for the problematic section of
Ağrı-Kağızman state route (kms: 82+300 to 85+300) which is currently under
construction.
The field studies included geological, morphological and geotechnical investigation of
road sections affected by landslides. Geotechnical boreholes were drilled to determine
the soil profile as well as to obtain soil samples to characterize the sliding materials
through laboratory tests. Laboratory tests involved determining the index properties and
strength parameters of soil samples. Three-axial compressive strenght tests and direct
shear tests were employed for this purpose.
Back analyses were carried out using the residual strength data, the position of ground
water table and the position of the sliding surface as detected from the boreholes. At the
final stage, various slope designs were proposed to remediate the current landslides in
the studied area as well as to provide solutions for them to be stable in the long term.