Farklı engel gruplarının iletişim özellikleri ve öğretmenlere öneriler
Özet
Dil ve Konuşma (İletişim) Bozuklukları bireylerde tek başına bulunabildikleri gibi, işitme engeli, otizm, zihinsel engel
gibi pek çok engel gurubunda da farklı biçimlerde görülürler. Özellikle okul öncesi ve ilköğretim sınıflarında engelli
öğrencilerle karşılaşan öğretmenlerin, bu çocukların iletişim özelliklerini bilemedikleri ve onlara yardımcı olmak için neler
yapabilecekleri konusunda yeterli donanıma sahip olmadıkları gözlenmektedir. Bu yazı, dilin ve konuşmanın temel unsurları
hakkında bilgi verdikten sonra, farklı engel gruplarındaki öğrencilerin dil ve konuşmaları ile ilgili özelliklerini belirtip,
öğretmenlere bu öğrencilerin iletişim becerilerinin desteklenmesi konusunda temel bilgiler sunmaktadır.
Abstract
While speech and language disorders are manifested in various ways by themselves, they are also widely observed in
children with other disabilities such as hearing disorders, autism, mental retardation and others. It has been observed that
most teachers who have children with disabilities in preschool and elementary school classrooms are not familiar with how
these children communicate and have insufficient knowledge about how to help them. This article aims to provide basic
information about language and speech and communication characteristics of various disability groups and what teachers
can do to enhance communicative abilities of these children.