Anayasa değişikliği önerisinde değişiklik yapılması
Özet
Yasalaşma süreci başlamış bir anayasa değişikliği önerisi, hangi aşamaya dek geri alınabilir ya da
öneride değişiklik yapılabilir? Bu işlemlerde, aşamasına göre, yetki kimdedir, olabilecekse bunun yöntemi
nedir? Bu yazıda işte bu sorunlar ele alınıyor. Anayasal tarihimizde bu tür sorunlar iki kez yaşandı. Birinci
örnekolay, İkinci Meşrutiyet döneminde, 1912’de gerçekleşti. İkincisi ise, bugün yürürlükte olan 1982
Anayasası döneminde, 2007’de yaşandı. Birinci örnekolayda, hükümet, birinci meclisin kabul ettiği, ikinci
meclisin ise görüşme aşamasında bulunduğu bir anayasa değişikliği önerisinde değişiklik yapmaya kalkıştı.
Ancak, başaramadı. İkinci örnekolayda ise, TBMM, halkoylamasına sunulmuş olan bir anayasa değişikliği
yasasında değişiklik yaptı. Cumhurbaşkanının, Yüksek Seçim Kurulu’nun ve Anayasa Mahkemesi’nin,
verdikleri kararlarla destek oldukları bu girişim, başarılı oldu. Yazıda, bu iki örnekoloay, günün anayasa ve
içtüzükleri çerçevesinde inceleniyor. Varılan sonuç, her iki olayda da anayasanın çiğnenmiş olduğu yolunda.
Up to which stage of the legislative process, a proposal to amend the Constitution can be withdrawn or
altered? Who has competence at each stage and what is the procedure to be followed? These are the problems
considered in this article. Problems of this kind have occured twice in our constitutional history. The first case
took place in 1912, during the Second Constitutional Monarchy. The second one happened in 2007, in the
period of the 1982 Constitution which is still in force. In the first case, the Cabinet attempted to recast a
proposal for constitutional amendment, which had been already adopted by the first Chamber, and under
consideration in the second Chamber. But it failed. In the second case, the Turkish Grand National Assembly
modified a provision in a bill of constitutional amendment submitted to referendum but not yet voted. This
endeavour was carried to the end, with the support of the decisions taken by the President of the Republic, the
Supreme Election Council, and the Constitutional Court. The present article examines these two events in the
framework of the Constitution and the rules of procedure of the legislatures of the day. The conclusion
reached is that in both cases the Constitution was violated.