Türkçe öğretmenliği lisans programındaki özel öğretim yöntemleri ı-ıı derslerinin değerlendirilmesi
Özet
Eğitim sisteminin başarısını etkileyen etmenlerden biri de öğretmen eğitimi programlarıdır. Öğretmen eğitimi programlarında, öğretmen adaylarını mesleğine hazırlayan; alan bilgisi, meslek bilgisi, genel kültür ve pedagojik alan bilgisi (PAB), bilgi ve beceri bütünlerini içeren dersler yer almaktadır. Bu bilgi ve beceri bütünlerinden olan PAB ile öğretmen adaylarının konu alanı bilgileriyle meslek bilgilerini bütünleştirmeleri, alanlarını nasıl öğretecekleri, planlayacakları, değerlendirecekleri, öğretim sürecinde hangi yöntem ve teknikleri kullanacakları vb. bilgi ve becerilerini edinmeleri sağlanır. Özetle PAB dersleri, öğretmen adaylarını mesleğe hazırlayan, alanlarının öğretimini bütüncül bakış açısıyla görmelerini sağlayan temel derslerden biridir. Bu bağlamda bu araştırmada, Türkçe Öğretmenliği Lisans Programındaki PAB dersleri olan Özel Öğretim Yöntemleri I-II derslerini amaç, içerik, eğitim durumu, değerlendirme boyutları bağlamında değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu amaca bağlı olarak 12 alt amaç oluşturulmuştur. Araştırmanın amaçlarına ulaşmak için araştırmada yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Beşli Likert Tipi sormaca ve açık uçlu soru formları ile NUTSI düzeyi temel alınarak belirlenen 15 üniversitedeki Türkçe öğretmenliği 4. sınıf öğrencileri ve Özel Öğretim Yöntemleri (ÖÖY) derslerini veren öğretim elemanlarından toplanmıştır. Veri çözümlemede, betimsel istatistik ve içerik çözümleme tekniği kullanılmıştır.Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre ÖÖY derslerinin amaç, içerik, eğitim durumu, değerlendirme boyutlarına ilişkin genel görüş olumlu görünse de açık uçlu sorulardan elde edilen bulgulara göre özellikle içerik, eğitim durumu, değerlendirme boyutlarında pek çok sorunla karşılaşıldığı belirlenmiştir.
One of the important factors influencing the success of educational system is teacher training programs. In these programs, several courses including a set of knowledge and skills such as content knowledge, professional knowledge, general knowledge, and pedagogical content knowledge (PCK) are offered in order to prepare pre-service teachers for their future professions. PCK, which belongs to this set of knowledge and skills, aims to enable pre-service teachers to integrate their content knowledge with professional knowledge, and to acquire some skills such as knowing how to teach, plan, and evaluate their field of study, and which techniques and methods they will use during teaching. In summary, PCK courses are one of the main courses which prepare pre-service teachers for their future professions and allow them to approach the process of teaching with a holistic point of view. To this end, the current study aims to evaluate Special Teaching Methods (STM) I-II Courses, which are classified as the PCK courses in undergraduate programs of Turkish Language Teaching in terms of aims, content, educational level, and evaluative dimensions. For this purpose, 12 sub-aims were formed. In order to attain the aim of the current study, convergent parallel design was used. The data were collected through a five-point Likert scale and open ended question forms, and the participants were senior students and instructors of STM courses at the Turkish Language Teaching departments in 15 different universities which were selected based on NUTSI levels. For data analysis, descriptive statistics and content analysis were utilized. According to the results, although the general view about STM courses seems positive in terms of aims, content, educational level, and evaluative dimensions; open ended questions have revealed that several problems are experienced especially in terms of content, educational level and evaluative dimensions.