Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi
Collections in this community
Recent Submissions
-
Zihin Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Öğretimine İlişkin Türkiye’de Yapılan Çalışmaların İncelenmesi
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Zihin yetersizliği olan öğrencilerin öğrenme hızları, tipik gelişim gösteren akranlarına göre daha yavaş gerçekleşmektedir. Bu nedenle öğrenme-öğretme sürecinin etkili bir şekilde gerçekleştirilmesi için öğrencilerin ... -
Sınıf Yönetimi: Kapsayıcı Eğitim Çerçevesinde Önemi, Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Öğretmenlerin etkili sınıf yönetimi (SY) stratejilerini biliyor ve etkin bir şekilde kullanabiliyor olmasının öğretmenlerin mesleki başarısı ve öğrencilerin öğrenme çıktıları üzerinde olumlu bir etkisi olduğu bilinmektedir. ... -
Okuma Araştırmalarında Geçmişten Günümüze Göz İzleme Tekniği
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Göz izleme, okurların okuma sırasında ne zaman, nereye baktıklarının ve baktıkları yerlere hangi sırayla baktıklarının ölçümlenip kaydedilmesini sağlamaktadır. Günümüzde göz izleme teknolojisinde yaşanan gelişme ve ilerlemeler ... -
Çocukluk Çağı Başlangıçlı Şizofreni ve Otizm Spektrum Bozukluğunda Dil ve İletişim Özellikleri: Bir Literatür Taraması
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Şizofreni (ŞZ) ve Otizm Spektrum Bozuklukları (OSB) bireyler üzerinde yaşam boyu olumsuz etkilere sahiptir. Çocukluk Çağı Başlangıç Şizofreni (ÇÇBŞ), OSB'nin aksine çocuklukta (13 yaşından önce) "nadiren" ortaya çıkan bir ... -
Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Alışveriş Problemleri Çözme Becerisinin Kazandırılması ve Günlük Yaşama Genellenmesi
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Günlük yaşamda matematik becerilerine sıklıkla gereksinim duyulmaktadır. Matematik, zamanı öğrenmede, alışveriş yapmada, çalışma hayatında, hatta çocukların oynadığı oyunlarda bile karşımıza çıkmaktadır. Matematiğin günlük ... -
Özel Gereksinimli Çocuklarla İlk Karşılaşma ve Özel Eğitim Öğretmen Adaylarının Eğitmenlik Deneyimi
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Özel gereksinimli (ÖG) bir çocuğun katılmasıyla gereksinimleri değişen aileler en çok çocuklarının yetersizliği ve nasıl eğitileceği hakkında bilgiye, maddi ve sosyal desteklere gereksinim duyduklarını ifade etmektedirler. ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bir Öğrenciye Blok Tabanlı Kodlama Öğretim Süreci
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Bu araştırmanın amacı, otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bir öğrenciye kodlama öğretimi sürecinin ayrıntılı bir şekilde aktarılarak, öğrencinin kodlamada elde ettiği kazanımların, süreçte karşılaşılan problemlerin ve ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklara Sembolik Oyunların Öğretiminde Canlı ve Video Modelle Öğretimin Karşılaştırılması
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocukların sembolik oyun davranışlarının geliştirilmesinde müdahalelere ihtiyaç olduğu alanyazında belirtilmekte, çeşitli yöntemlerin etkililiği incelenmektedir. Bu araştırmanın amacı ... -
Gelişimsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Doğrudan Öğretim Yöntemiyle İşlevsel Matematik Becerilerinin Öğretiminin Etkililiği
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Özel gereksinimli öğrencilerin işlevsel matematik becerileri ile gerek ev ortamında gerekse sosyal yaşamda her an karşılaşması mümkündür. Dolayısıyla kesir okuma, madeni para sayma ve saat söyleme gibi işlevsel matematik ... -
Özel Gereksinimli Öğrencilere Fen Bilimleri Öğretiminde Yanlışsız Öğretim Yöntemlerinin Kullanımı: Sistematik Derleme
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Özel eğitimde etkili öğretim yöntemlerin kullanılması alanyazında sıkça vurgulanmaktadır. Özellikle akademik becerilerin öğretiminde yanlışsız öğretim yöntemleri oldukça etkilidir. Benzer şekilde fen bilimleri öğretiminde ... -
Üstün Yetenekli Bireyler ve İntihar: Literatür İnceleme Çalışması
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Ölüm, insanoğlu için başa çıkılması gereken en zor olgulardan birisidir. Kişinin kendi kendine hayatına son vermesi anlamına gelen intihar olgusu söz konusu olduğunda ise durum daha da zorlaşmaktadır. Üstün yetenekli ... -
Sosyal Öykü Bilimsel-Dayanaklı Bir Uygulama mıdır? Bir Meta-Analiz ve Kapsamlı Betimsel Analiz Çalışması
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Sosyal öykülerin bilimsel dayanağına ilişkin tartışmalar devam etmektedir ve alanyazında gerçekleştirilmiş olan meta-analiz çalışmaları sosyal öykülerin bilimsel dayanağının henüz oluşmadığını göstermektedir. Yöntem: Bu ... -
Türkiye’de Özel Eğitim Alanında Korunmaya İhtiyacı Olan Çocuklar
(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2022)Tarihsel olarak bakıldığında korunmaya ihtiyacı olan çocukların ve özel eğitime ihtiyacı olan çocukların toplumca desteklenmeleri gerekli olan gruplardan olduğu söylenebilir. Bu kapsamda korunmaya ihtiyacı olan çocuk ... -
Hemsball’da Komplike Egzersizlerin İşitme Engelli Çocukların Dikkat ve Koordinatif Becerilerine Etkisi
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Bu araştırmada, hemsballda komplike egzersizlerin işitme engellilerin dikkat ve koordinatif yetilerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmaya, 10 deney grubu, 10 kontrol grubu olmak üzere toplam 20 işitme ... -
Öğrenme Güçlüğü Olan ve Olmayan Öğrencilerde Akıcı Okuma ve Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Bu çalışmada, dördüncü sınıfa devam eden 55 öğrencinin (27’si öğrenme güçlüğü olan ve 28’i tipik gelişim gösteren) akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerindeki performansları ve her iki beceri arasındaki ilişki düzeyinin ... -
Duygusal Bağlılık, Örgüt Kaynaklı Öz Saygı, Örgütsel Adalet ve Destek Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Çalışanlar üzerinde önemli etkileri olan örgütsel davranışlar görme yetersizliği olan öğretmenler bakımından daha hassas bir durum oluşturmaktadır. Bu çalışmada, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görevli görme ... -
Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Tanı Sürecinin Yönetmelik ve Kararname Bağlamında Değerlendirilmesi
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Bu çalışmada özgül öğrenme güçlüğü tanısı almış 7-11 yaş arasında çocuğu olan ebeveynlerin çocuklarının tanı alma sürecine yönelik yaşantılarını ve ebeveynler için bu sürecin ne anlama geldiğini özel eğitim yönetmeliği ve ... -
Zihinsel Engellilerin İşyeri Ortamı ve Uygulamalarına Yönelik Algıları
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Suudi Arabistan'da zihinsel engelli kişilerle ilgili alanyazın incelendiğinde, bu bireylerin gereksinimlerine yönelik geliştirilen politikalar, engellilere uyum sağlamak için Suudi kültüründeki değişiklikler, hükümetin ... -
Özel Yetenekli Öğrencilerin Psikolojik Sağlamlığının Yordayıcıları: Benlik Saygısı, Akran İlişkileri ve Ebeveyn Tutumları
(Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2022)Bu araştırma, özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeylerinde benlik saygısının, anne baba tutumlarının ve akran ilişkilerinin rolünü incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda araştırmada ... -
Erken Çocukluk Özel Eğitimi: Kuramsal ve Yasal Temeller, Dünya’daki ve Türkiye’deki Son Eğilimler
(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 2022)Erken Çocukluk Özel Eğitimi (EÇÖE); 0-6/8 yaş döneminde gelişimsel yetersizliğe sahip veya gelişimi risk altında olan özel gereksinimli çocuklara ve ailelerine sunulan hizmetler bütünüdür. Kendine özgü çalışma alanı, ...