Avrupa Birliği sürecinde Türk Polis Teşkilatı'nın eğitim, yönetim ve politikalarının Avrupa Birliği üye ülkeleri ile karşılaştırılması
Özet
Bu tez Türkiye'nin 50 yıllık bir döneminde devlet politikası olarak yürüttüğü Avrupa Birliği sürecinde Türk polis teşkilatına düşen görev ve sorumlulukları ile değişim sürecini konu almaktadır. Türkiye'nin her dönem hükümet programları içerisinde yer alan Avrupa Birliğine uyum süreci içerisinde yapılan tüm düzenlemeler Türk polis teşkilatını doğrudan etkilemektedir. Demokrasi, insan hakları ve hukukun üstünlüğü gibi Türkiye'nin Avrupa Birliğine giriş sürecini etkileyecek hassas konularda Türk polis Teşkilatının sorumlulukları artmış ve ortaya koyduğu tutum ve davranışları büyük önem kazanmıştır. Avrupa Birliğine uyum yasaları olarak tanımlanan hukuki düzenlemeler tek başına bir kurumun yeniden yapılanmasında yeterli olmayacaktır. Kurumun değişim sürecini organizasyonun bütününe yansıtabildiği ölçüde sonuçlarını görebilecektir. Bunun için bu tez çalışmasında yalnızca Avrupa Birliği sürecinde gerçekleşen yasal düzenlemeler ile sınırlı kalınmamıştır. Türk polis teşkilatının bu süreç içerisinde eğitim sistemi ile yönetimi, organizasyon yapısından hizmet anlayışına varınca kadar tüm sürecin Avrupa Birliği Standartlarına çıkarılmasına yönelik analizlere yer verilmiştir. Bunun için İngiltere ve İspanya polisinin eğitim sistemi, yönetim ve organizasyon yapısı ile hizmet anlayışı incelenmiş ve Türk polis teşkilatı ile karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonuçları Türk Polis teşkilatının Avrupa Birliği standartlarına çıkarılmasına yönelik analizler olarak aktarılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda Türk polis teşkilatında başta eğitim sistemi olmak üzere hizmet anlayışına varıncaya kadar yeni düzenlemelere gidilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bu değişim sürecinin olumlu yönde sonuçlanmasında öncelikle Türk polis teşkilatının mevcut yönetim ve organizasyon yapısından kaynaklanan anlayışın değişimine ihtiyaç duyulmaktadır.Abstract This thesis explores the responsibilities and accountabilities of the Turkish National Police (TNP) and the process of change toward the European Union (EU) accession which has been a state policy throughout 50 years in Turkey. All of the regulations, being made toward the EU accession are presented in every government program in Turkey, and these regulations directly affect the TNP. The sensitive issues, such as democracy, human rights, and the rule of law, all of which will have effect on Turkey?s EU accession have increased TNP?s responsibilities, and the TNP?s actions and the way they handle these responsibilities have become more important. The legal regulations which will be described as the EU accession amendments will not be sufficient for reconstruction of an organization. An organization can have the desired outcome to the extent to which it can reflect the change upon the whole organization. For that reason, this thesis is not just limited to the legal regulations, amended for the EU accession. This study involves analysis of upgrading the process toward EU standards which may range from educational, management and organizational structures to service understanding of the TNP. In order to provide such an analysis, educational, management and organizational structures and service understanding of the police agencies of the United Kingdom and Spain are examined and the comparison with the TNP is also provided. The results of the comparison are presented as the analyses of upgrading the standards of the TNP to the EU requirements. The results of the data show that there is a necessity for the TNP to make regulations and changes in several areas, ranging from beginning with education system to the understanding of how the TNP would serve to the public. To have a positive outcome from the process of change, there is need for a fundamental change in the perspective of the management and organizational structure of the TNP.