Ortaokul öğrencilerinin vatandaşlık algılarının bazı sosyolojik değişkenler açısından incelenmesi
Özet
Bu araştırmada, sekizinci sınıfa devam eden öğrencilerin vatandaşlık algısınıncinsiyet, doğum sırası, kardeş sayısı, akademik başarı, öğrenim gördüğü okullarınsosyoekonomik düzeyi, anne-baba öğrenim ve çalışma durumu, aile tipi ve aile gelirdurumuna göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın evrenini, 2013-2014 öğrenim yılında Çankırı il merkezinde bulunanortaokullarda öğrenim gören sekizinci sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma tabakalıörnekleme yoluyla seçilen 10 ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya dâhil edilenortaokullar sosyoekonomik düzeye göre alt, orta ve yüksek olarak belirlenmiştir.Araştırmaya 493 kız 470 erkek olmak üzere toplam 963 öğrenci alınmıştır. Araştırmadaöğrenciler ve aileleri hakkındaki demografik bilgileri toplamak amacıyla Aile BilgiFormu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri, geliştirilen Vatandaşlık Algısı Ölçeğiile toplanmıştır. Ölçeğin kapsam geçerliği için hazırlanan ön deneme formu alandakiuzmanlara gönderilmiş ve uzmanlardan gelen görüşler doğrultusunda gereklidüzenlemeler yapılarak 45 maddelik ön deneme formu oluşturulmuştur. Oluşturulan form349 kız 323 erkek olmak üzere toplam 672 sekizinci sınıf öğrencisine uygulanmıştır.Yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda ölçeğin “demokratik vatandaşlık” ve“geleneksel vatandaşlık” olmak üzere iki faktörde toplandığı ve 38 maddeden oluştuğugörülmüştür. Güvenirlik analizleri sonucunda ölçeğin toplamı için elde edilen iç tutarlılıkkatsayısının (Cronbach α) 0.80 olduğu belirlenmiştir. Sonuçta Vatandaşlık AlgısıÖlçeği’nin sekizinci sınıftaki öğrencilerin vatandaşlık algılarını değerlendirmede geçerlive güvenilir bir ölçek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin vatandaşlık algılarının bazıdeğişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesinde tek yönlü varyansanalizi (One-way ANOVA) ve ilişkisiz örneklemler t-testi (Independent Samples t Test)kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; kızların, yüksek sosyoekonomik düzeydekivokullarda öğrenim görenlerin, son çocukların, anne ve babası yükseköğrenim düzeyinesahip olanların, babası çalışanların, çekirdek aileye sahip öğrencilerin, aile gelir durumuasgari ücret üstünde olanların ve akademik başarısı çok iyi öğrencilerin vatandaşlıkalgısının anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır.AbstractThe purpose of this study is to investigate if the citizenship perception of theeighth grade students showes significiant difference according to sex, birth order, numberof siblings, academic succes, socio-economical status of the school, parents educationalbackground, type of family and the level of income, or not. The research sample wascomposed of eighth grade students who studies at the secondary schools in the Çankırıcity centre at 2013-2014 school year. Study conducted at 10 secondary school that waschoosen by stratified sampling method and the schools were divided in to three groupsaccording to their socio-economical status as high, middle and low. The study includes493 female, 470 male, totaly 963 students. Family information form was used to gatherdemographic information about the students and their families. Quantitative data of thestudy was gathered by using citizenship perseption survey which was developped by theresearcher. Pre-trial form that was prepared for the extent validity of the survey was sentto the specialist and some arrangements was made according to the specialists opinion, apretesting form which was composed of 45 item was created and applied to 349 female,323 male, totally 672 students. As a result of the exploratory factor analysis it was seenthat the survay includes 38 items and was concentrated on two factors including“democratic citizenship” and “conventional citizenship”. According to the reliabilityanalysis, coefficient of consistence (cronbach α) value was found to be 0.80. Eventuallyit was determined that the citizenship perception survey is valid and reliable in evaluatingthe citizenship perception of eighth grade students. To determine if the citizenshipperseption of students showes differences according to some variables or not, statisticalanalyses were performed using One-way ANOVA factorial analysis of variance andindependent samples t-test. According to the results of the analysis, citizenship perceptionviiof females, students who studies at schools that have high socio-economical status, whois succesful academicly, whoes family has high educational status, who has workingfather, who has elementary family, whoes family makes minimum wages or more ,whois the last child of the families is significiantly higer than the others.