Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇeçen, Anıl
dc.contributor.authorPerçin, Önder
dc.date.accessioned2019-02-08T05:14:01Z
dc.date.available2019-02-08T05:14:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12575/36996
dc.description.abstractKüreselleşme karşısında kamu hukukunun alanının daraldığı ve hatta yok olmaya yüz tuttuğu, literatürde genel kabul gören bir tespittir. Bu durumun nedenlerine bakıldığında, temel sebebin, küreselleşmenin kaynağı olan ekonomi paradigması ile kamu hukukunun kaynağı olan kamu hukuku paradigmasının tarihsel süreçte birbirlerine zıt şekilde konumlanmaları olduğu anlaşılmaktadır. Söz konusu zıtlığın en net görülebildiği alanlar her iki paradigmanın birey, toplum ve devlet kavramlarını algılayışlarıdır. Bu çerçevede, ekonomi paradigması açısından toplumsal yapı birey üzerine inşa edilir, bireyin önceliği temel kuraldır ve toplum bireylerin niceliksel çokluğu anlamına gelir. Devlet ise ancak bireye hizmet etmekle meşruiyet kazanabilir. Kamu hukuku paradigmasında ise bireyin önceliği reddedilmemekle birlikte, toplum sadece bireylerin niceliksel çokluğu olarak algılanmaz, kendine has bir niteliğe de sahiptir. Diğer taraftan, devlet, bireyin yanı sıra toplumsal çıkarı da dikkate almakla meşruiyet sağlar. Söz konusu iki paradigmanın bu şekilde farklılaşmasının altında yatan sebep, tarihsel süreçte, ekonomi paradigmasının kapitalist üretim tarzının gerekliliklerine göre şekillenmesi, kamu hukuku paradigmasının ise toplumsal çalkantılar sonucunda varılan uzlaşma noktalarındaki değerleri temsil edecek şekilde bir içeriğe sahip olmasıdır. Kamu hukuku paradigmasının bu özelliği, ekonomi paradigmasına göre, farklı düzeyde değerleri temsil etmesini ve uzlaşmacı bir zemine sahip olmasını sağlamıştır. Ekonomi paradigması ise birey, toplum ve devlete ilişkin olarak kendi değer yargılarını ve aksiyomlarını dayatan bir yapıya dönüşerek, tarihsel süreçte devlete biçtiği farklı rollerle kendi değer yargılarını ve aksiyomlarını hakim kılmaya çalışmıştır. Bu süreçte, ekonomi paradigması tarafından devlete biçilen210rollerin içeriğine göre, devletin ekonomiye müdahalesinin arttığı dönemlerde kamu hukukunun alanı genişlemiş, devletin ekonomiye müdahalesinin sınırlandırıldığı dönemlerde ise kamu hukukunun alanı daralmıştır. Nihayet, küreselleşme dönemine gelindiğinde, ekonomi paradigması açısından devlete biçilen roller kapsamında, kamu hukukunun alanı daralmış ve hatta yok olacak düzeye gerilemiştir. Bu sürecin ekonomi paradigması açısından itici gücü ise ekonomik krizler olmuştur. Yaşanan her ekonomik kriz, ekonomi paradigmasının o dönemdeki mevcut değer yargıları ve aksiyomlarının yanlışlığını kanıtlayarak değişim ihtiyacı doğurmuş, böylece her krizden sonra, sorunlara çözüm bulmak için yeni yaklaşımlar ortaya atılmış, bu yaklaşımların hayata geçirilebilmesi için de devlete yeni roller biçilmiştir. Ancak, 2008 yılında yaşanan son krizden sonra, ekonomi paradigmasında bir tıkanma olmuştur. Söz konusu tıkanma halen devam etmekle birlikte, ekonomi paradigması sorunların çözümü için kamu hukukunun uzlaşmacı zeminine dönmüştür. Bunula beraber küreselleşme sonrasına ilişkin öngörüler dikkate alındığında, gelecek dönemlerde de ekonomi paradigması ile kamu hukuku paradigması arasındaki çatışmanın devam edeceği ve bu çerçevede kamu hukukunun alanının daralmasının veya genişlemesinin, ekonomi paradigmasının devlete biçeceği rollere göre şekilleneceği anlaşılmaktadır.AbstractDecline of public law realm due to expansion of globalization is commonly accepted as a fact among academics. The main reason of this decline appears as the opposite positioning through the course of the history between economic paradigm as the source of globalization and public law paradigm as the source of public law. The perception difference between two paradigms on the concepts of individual, society, and state clearly demonstrates the dramatic magnitude of the opposition. Economic paradigm perceives individual as the main unit of society, defines the society as a quantitative derivation of individual, and assumes the priority of individual as unquestionable. The sole remedy for legitimation of state is to serve to individual. On the other hand, public law paradigm accepts the priority of individual but denies the perception of society as the quantitative derivation of individual, and assumes that it possess a unique quality. Legitimation of state, according to public law paradigm, depends on not only to serve to individual but also to care about the common interest. The opposition between these two paradigms derives from historical process that shaped the economic paradigm consisting of the requirements of the capitalist mode of protection, and shaped the public law paradigm as the collection of value judgments depending on conciliations reached at the end of social conflicts. Thus, public law paradigm represents different level values and provides a reconciliatory basis. However, through the course of history, the domineering approach naturally embedded in economic paradigm aimed to impose its own value judgments and axioms regarding individual, society, and state into the general understanding. In this context, realm of public law extended or declined according to the role of state casted by economic paradigm, thus, it extended when the intervention of state to the economy increased212and it declined when the intervention of state to the economy decreased. At the end, during the globalization era, the realm of public law dramatically declined almost to the zero point due to the new roles of state. The dynamic of this process regarding economic paradigm appears as economic crises. Each economic crisis stimulated a need to reevaluate the existing value judgments and axioms of economic paradigm by proving falsity of them, thereby new approaches developed after every crisis in order to find solutions of the current problems of the time, and new roles casted to the state to ensure implementation of the suggested solutions. However, after the last crisis of 2008, economic paradigm became stuck about suggesting new solutions. Still being stuck, after all, economic paradigm tended toward the reconciliatory basis of public law. Finally, predictions regarding the aftermath of globalization indicates that the extension or decline of public law realm depends on the new role of state casted by economic paradigm, and the opposition between economic paradigm and public law paradigm stands permanent.
dc.language.isotrTR_tr
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.subjectHukuktr
dc.titleEkonomi ve devlet ilişkisi çerçevesinde kamu hukuku
dc.typedoctoralThesis


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster