Üniversitelerde teknoloji yoğun uzaktan eğitim sistemlerinin üretim, uygulama ve yönetim süreçlerinin incelenmesi
Özet
Bu araştırmada, Türkiye’deki üniversitelerde uygulanan teknolojiyoğun uzaktan eğitim sistemlerinin üretim, uygulama ve yönetim süreçleriningenel karakteristikleri, uygulanan araç ve yöntemler ve yaşanan sorunlaraçısından incelenmiştir. Üretim, yönetim ve uygulama boyutları kurumsaldestek, ders geliştirme, öğrenme-öğretme süreçleri, ders yapısı, öğrencidesteği, öğretim elemanı desteği ve ölçme değerlendirme kategorileri altındaele alınmıştır.Bu araştırma ilişkisel tarama modeli çerçevesinde planlanmış veuygulanmıştır. Araştırmada bir yandan ölçek uygulaması yolu ile mevcutprogramlarda kullanılan üretim, uygulama ve yönetim süreçlerininkarakteristikleri, diğer yandan odak grup görüşmesi yolu ile kullanılan araç veyöntemler ve üniversitelerde yaşanan sorunlar belirlenmiştir. Elde edilenveriler temel betimsel istatistiklerin yanı sıra parametrik istatistik teknikleri ileçözümlenmiş ve araştırma amaçları doğrultusunda yorumlanmıştır.Araştırmanın tüm denenceleri .05 düzeyinde sınanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; üniversitelerin uygulamalarında, malidestek konularında görülen eksiklikler en çok kurumsal destekuygulamalarını olumsuz etkilemektedir. Ayrıca, yine birtakım üniversitelerdeders geliştirme, öğrenme-öğretme süreçleri, ders yapısı, öğrenci desteği,öğretim elemanı desteği ve ölçme değerlendirme ile ilgili araç ve yöntemlerinkullanımının yetersiz olduğu ve bu doğrultuda çeşitli sorunların yaşandığıgörülmüştür.Elde edilen sonuçlara göre uzaktan eğitim veren üniversitelerinprogramlarında ençok, eşzamanlı ve eşzamansız modelleri kullandıklarıgörülmüştür. Ayrıca üniversitelerde uzaktan eğitimin koordinasyonu görevininverildiği birimlerin oldukça çeşitlilik gösterdiği görülmüştür.Üniversitelerin uzaktan eğitim deneyimlerinin henüz oldukça sınırlıolduğu; internet teknolojilerinin eğitimde kullanımının yaygınlaşması ve buteknolojiler aracılığı ile yapılan uzaktan eğitime güvenin artması ileüniversitelerin maddi getirisi de olan bu uygulamalara yöneldikleri dikkatiçekmektedir.AbstractThis study investigates the characteristics of creation, application andmanagement processes of technology –based distance education systems atuniversities in Turkey. Creation, application and management dimensionshave been detailed with categories. These categories are InstitutionalSupport, Course Development, Teaching/Learning, Course Structure,Student Support, Faculty Support, Evaluation and Assessment.Also, this study invastigated distance education systems’characteristics about Institutional Support, Course Development,Teaching/Learning, Course Structure, Student Support, Faculty Support,Evaluation and Assessment. Additionaly, it invastigated which applicationsdo unviersities realize and which problems and difficulties do universitieshave.This research was designed using the correlative investigation model.A scale has been used for determining universities’ creation, application andmanagement processes. On the other hand, the tools and methods which have been used by universites and also theirs problems have beendescribed by focus grup method.The most seen problem is about financial support and also because ofthis problem the most effected application is Institutional Support. And alsosome universites have problems about appliying methods about coursedevelopment, teaching/Learning, course structure, student support, facultysupport, evaluation and assessment.