Bilgisayar okuryazarlığı testinin bilgisayar ortamında bireye uyarlanmış test olarak uygulanabilirliğine ilişkin bir araştırma
Abstract
Bu arastırma Ankara Üniversitesi bünyesindeki tüm fakültelerde birinci sınıföğrencilerine uygulanmakta olan Bilgi ve Đletisim Teknolojileri dersi muafiyet sınavıkapsamında, öğrencilerin temel bilgi ve iletisim teknolojileri alanındaki yeterlikleriniölçmeye yönelik olarak uygulanan testin bilgisayar ortamında bireye uyarlanmıs test(BOBUT) olarak kullanılabilirliğini arastırmak amacıyla yapılmıstır.Temel arastırma modelindeki arastırmanın verileri iki asamada eldeedilmistir. Arastırma grubunun birinci asamasını, simülatif BOBUT uygulamasındakullanılan 2012-2013 ve 2013-2014 eğitim öğretim yıllarında AnkaraÜniversitesi’nin çesitli bölümlerinde öğretim görmekte olan 1366 birinci sınıföğrencisinin verileri olusturmustur. Arastırma verilerinin ikinci asamasını, EğitimBilimleri Fakültesi birinci sınıfta öğrenim görmekte olan 142 öğrenci olusturmustur.Arastırmada arastırmacı tarafından gelistirilen bilgisayar okuryazarlık testikullanılmıstır. Standart hata (SH<0.30 ve SH<0.50) ve sabit madde (30) testsonlandırma kosulu ile farklı yeterlik kestirim yöntemleri (En Yüksek OlabilirlikYaklasımı-EYOY ve Beklenen Sonsal Dağılım-BSD) kullanılarak farklı simülatifBOBUT stratejileri olusturulmustur.Simülatif BOBUT uygulamasında olusturulan stratejilerden elde edilenyeterlik ve güvenirlik ölçüleri ile kağıt-kalem testine iliskin yeterlik ve güvenirlikölçüleri karsılastırıldığında; BSD yeterlik kestirim yöntemi sabit madde (30) testsonlandırma kosulunda, yeterlik ölçüleri kağıt-kalem testinden elde edilen değerleredaha yakın olduğu bulunmustur. Ayrıca Simülatif BOBUT uygulamasında BSDviyöntemi ve test sonlandırma kuralı olarak SH<0.50 kosulu uygulandığında, en azmadde kullanıldığı sonucuna ulasılmıstır. Gerçek BOBUT uygulaması ile kağıt kalem testinden elde edilen yeterlikkestirimlerinde madde sayıları karsılastırıldığında, gerçek BOBUT uygulamasındaönemli ölçüde madde tasarrufu sağlanmıstır. Ayrıca gerçek BOBUT ve kağıt-kalemtesti yeterlik ölçülerine ait güvenirlik değerleri karsılastırıldığında, gerçek BOBUTuygulamasından elde edilen güvenirlik değerleri anlamlı düzeyde yüksekbulunmustur. Böylece, gerçek BOBUT uygulaması ile yapılan “BilgisayarOkuryazarlığı” testinin, kağıt kalem testine göre daha az madde kullanılarakgüvenilir bir sekilde yeterlik ölçülerinin kestirebileceği sonucuna ulasılmıstır.AbstractThis research is conducted with the purpose of understanding the usage ofcomputer literacy test being carried out to evaluate the competency of the students inthe field of basic knowledge and communication technologies of the students withinthe frame of Information and Communication Technologies course exemption examas a Computerized Adaptive Testing (CAT).Research data were gained in two phases. The first phase of the research dataconsists of the data gained from 1366 first grade students who are exposured toComputerized Adaptive Testing and studying in different departments at AnkaraUniversity in the 2012-2013 and 2013-2014 Academic years. The second phase ofthe data was constituted by 142 first grade students studying at the Faculty ofEducational Sciences. Computer Literacy test developed by the researcher was usedin the study. By using different standard error (SE<0.30 and SE<0.50) and fixeditem (30) cases and differennt competency prediction methods like maximumlikelihood estimation (MLE) and expected a posteriori (EAP), different simulativeCAT strategies were developed.When comparing the competency and reliability measures gained bystrategies developed with simulative CAT application with the competency andreliability measures of paper-and-pencil measures; in case of fixed item (30) testending, it was found that EAP competency prediction is closer to the measuresgained by the paper-and-pencil test. It was concluded that least amount of itemswere used in CAT application when applying the case of SE<0.50 as EAP methodand test ending rule.When comparing the item quantities in competency prediction of the realCAT application and paper-and-pencil test, real CAT application provided huge savings. Also, when comparing the reliability values of real CAT and paper-andpenciltest, the reliability values gained from the real CAT application was foundsignificantly higher. Therefore, it was concluded that Computer Literacy test carriedout with the CAT application can predict the competency measures more reliablywhen compared with paper-and-pencil tests.