Türkiye, ABD, Japonya, İngiltere ve Avustralya’da fen ve fizik öğretmenlerine yönelik mesleki gelişim programlarının karşılaştırılması
Abstract
Bu araştırma, Türkiye, ABD, Japonya, İngiltere ve Avustralya’da fen ve fizik öğretmenlerine yönelik mesleki gelişim programlarının karşılaştırılması ve sonuçta da Türkiye’deki fen ve fizik öğretmenlerine yönelik mesleki gelişim programları için öneriler geliştirilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma, bir karşılaştırmalı eğitim araştırmasıdır. Araştırmada, ABD, İngiltere, Japonya ve Avustralya karşılaştırma yapılacak ülkeler olarak seçilmiştir. Bu ülkelerin seçilmesinde gelişmişlik düzeyleri bakımından dünyanın önde gelen ülkeleri olmaları ve farklı anakaralarda bulunmaları (Amerika, Avrupa, Avustralya ve Asya) dikkate alınmış, araştırma için iyi bir örneklem olacakları düşünülmüştür. Seçilen ülkeler ile Türkiye’deki fen ve fizik öğretmenlerine yönelik mesleki gelişim programları karşılaştırımış, Türkiye için öneriler geliştirilmiş ve bir model önerilmiştir. Bu modelde, fen ve fizik öğretmenlerinin mentorluk, ders çalışması ve diğer mesleki gelişim etkinlikleri ile mesleki gelişimlerinin sağlanması önerilmiştir.Abstract This research has been made to compare the professional development programs for science and physics teachers in Turkey, the USA, Japan, England and Australia. At the end of the research, suggestions have been developed for the professional development of science and physics teachers in Turkey. This study is a comparative research. The USA, Japan, England and Australia were chosen to make a comparison with Turkey. While choosing these countries their level of development and their location in different continents (America, Europe, Australia and Asia) has been taken into consideration. The professional development programs for science and physics teachers in the selected countries and Turkey compared, the suggestions developed and a model is suggested for Turkey. In this model, for the professional development of science and physics teachers as a first step induction program and then mentoring, lesson study and other professional development activities were suggested. There is continuous development in science and technology. Therefore science and physics teachers should attend professional development courses every three years. Moreover founding regional professional development centers also suggested to meet the needs of teachers working in different areas.