Yemeklik yağ sektöründe tüketici davranışlarını etkileyen faktörlerin analizi
Özet
Beslenme sürecinde yemeklik yağ tüketiminin ortaya çıkardığı sağlık riski 1960’lı yıllardan itibaren bilimsel literatürün önemli araştırma konularından birisi haline gelmiştir. Bu çalışmada yemeklik yağ seçimini etkileyen faktörler çok değişkenli analiz yöntemleri ve Analitik Hiyerarşi Prosedürü kullanılarak analiz edilmiştir. Bu amaçla, kota örneklemesi yöntemi kullanılarak, İstanbul’da yaşayan 173 denekle anket çalışması yapılmıştır. Araştırma bulguları, Türk tüketicilerin yemeklik yağ seçim sürecinde yüksek sağlık ve tüketim bilincine sahip olduğunu göstermektedir. Tüketiciler yemeklik yağ seçiminde en fazla sağlık faktörüne öncelik vermekte olup, fiyat faktörü yemeklik yağ seçiminde önem sırasına göre en sonda gelmektedir. Sıvı yağlara karşı tüketici tutumu olumlu, katı yağlara karşı ise tüketici tutumu ise olumsuzdur. Zeytinyağı kullanıcılarının sağlık ve tüketim konusunda bilinçli tüketiciler olduğu, margarin tüketicilerinin ise yeteri derecede dengeli beslenme alışkanlıklarına sahip olmadığı saptanmıştır.