Ortaöğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programlarında öğrenci kazanımlarının gerçekleşme düzeyleri (Van İli örneği)
Özet
Araştırmada Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersini alan öğrencilerin Öğretim Programlarındaki Öğrenci Kazanımlarının Gerçekleşme Düzeylerine ne derece sahip oldukları ve bu yeterlik düzeylerinin bazı faktörlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Bu nedenle tezde, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Teze konu edilen araştırma tek faktörlü bir desen olarak planlanmıştır. Tek faktörlü desenler, bağımlı değişken üzerinde tek bir bağımsız değişkenin etkisini araştırır. Bu çalışmada araştırmanın problemini gösteren bağımlı değişken, Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersini alan öğrencilerin Öğretim Programlarındaki Öğrenci Kazanımlarının Gerçekleşme Düzeyleri ve bu kazanımlara sahip olma düzeylerinde etkisi olup olmadığı incelenen bağımsız değişkenler ise öğrencilerin cinsiyeti, doğum yeri, okul dışında din eğitimi alma durumları ve aldıkları din eğitiminin kaynağı, okul türleri, yaşadıkları sosyal çevre ve yerleşim birimleri, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi öğretmeninin yeterliliği ve yeterliliğini yansıtması, anne ve babalarının eğitim durumları, sosyo-ekonomik düzeyleri ve dindarlık düzeylerine ilişkin durumlardır. Araştırmanın evrenini Van İlindeki Milli Eğitim Müdürlüğü‟ne bağlı olan ortaöğretim kademesindeki okullarda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersini alan öğrenciler oluşturmaktadır. Ölçme aracı 900 öğrenci üzerinde uygulanması için dağıtıldı ancak 741 öğrenci ölçme aracına olumlu tepki vermiştir. Araştırmada başarı testi ve tutum ölçeği yapılmamış olup, veri toplama aracı olarak, örneklem grubunda bulunan öğrencilere tarafımızdan belgesel kaynak derlemesi ve ortaöğretim programının tüm kazanımlarını kapsayan anket yöntemi ile uygulanmıştır. Elde edilen verilen SPSS Programına girilerek ilişki ve fark testlerine tabi tutulmuştur. Veri toplama aracımız olan anket formunda, kişisel özellikleri belirlemeye yönelik 12 adet soru ile Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersini alan öğrencilerin kazanımlarının gerçekleşme düzeylerini belirlemeye yönelik 84 sorudan oluşan\r\n326\r\nOrtaöğretimlerde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersini alan öğrencilerin kazanımlarının gerçekleşme düzeyleri ölçeğinden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçme aracı 7 boyuttan oluşmaktadır. Bu boyutların isimleri şöyledir: Öğrencilerin “İnanç” öğrenme alanı ile ilişkili kazanımların gerçekleşme düzeyleri, Öğrencilerin “İbadet” öğrenme alanı ile ilişkili kazanımların gerçekleşme düzeyleri, Öğrencilerin “Hz. Muhammed” öğrenme alanı ile ilişkili kazanımların gerçekleşme düzeyleri, Öğrencilerin “Vahiy ve Akıl” öğrenme alanı ile ilişkili kazanımların gerçekleşme düzeyleri, Öğrencilerin “Ahlak ve Değerler” öğrenme alanı ile ilişkili kazanımların gerçekleşme düzeyleri, Öğrencilerin “Din ve Laiklik” öğrenme alanı ile ilişkili kazanımların gerçekleşme düzeyleri, Öğrencilerin “Kültür ve Medeniyet” öğrenme alanı ile ilişkili kazanımların gerçekleşme düzeyleridir. Öğrencilerin söz konusu kazanımlara sahip olma düzeyleri, kendi görüşlerine dayalı olarak Likert tipi beşli derecelendirme ölçeğiyle toplanmıştır. Öğrencilerin belirtilen kazanımlara sahip olma düzeyleri toplam puanlar kullanılarak değerlendirilmiştir. Elde edilen Cronbach Alpha sonucuna göre, değişkenleri daha sağlıklı bir biçimde belirlemek ve ölçeğin yapı geçerliliğini sınamak amacıyla da verilere faktör analizi uygulanmıştır. İkili karşılaştırmalarda bağımsız ikili örneklem t testi, gruplar arasındaki farklılıkların varlığının tespiti için tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Varyans analizi sonucunda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmışsa bu farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığının belirlenmesi amacıyla çoklu karşılaştırma testleri (post hoc multiple comparisons) yapılmıştır. Her bir bağımlı değişkenin bağımsız değişkenlerle ilişkileri uygun analiz teknikleriyle ayrı ayrı ortaya konulduktan sonra bir sonuç tablosu üzerinde açıklama ve yorumlama yapılmıştır.