Çocuk kütüphanelerinde en çok okunan çocuk kitaplarının çocuk edebiyatının temel ilkeleri bağlamında incelenmesi (Ankara ili örneği)
Özet
Bu çalışmada, çocuk kütüphanelerinde en çok okunan kitapların çocuk edebiyatının temel ilkelerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama niteliğinde olan betimsel araştırmanın evreni; Ankara ilindeki 19 halk kütüphanesinin çocuk bölümleri ve bir çocuk kütüphanesi olmak üzere 20 kütüphanede en çok okunan çocuk kitaplarından oluşmaktadır. Bu kitapların arasından dört alan uzmanı görüşü ile belirlenen 25 kitap ise araştırmanın örneklemi olarak belirlenmiştir. Belirlenen örneklem, çocuk edebiyatının temel ilkeleri bağlamında incelenmiştir. Ayrıca çocuk kütüphanelerinde en çok okunan kitapların çocuklar tarafından neden tercih edildiğini belirlemek için Adnan Ötüken İl Halk Kütüphanesi Çocuk Bölümünde altı ay boyunca gözlem yapılmıştır. Bu gözlem sürecinde anne-baba ve öğrenci olmak üzere 100 kişi ile görüşülmüştür. Yapılan bu çalışmaların sonucunda elde edilen bulgular, çocuk kütüphanelerinde en çok okunan kitapların çocuk edebiyatının temel ilkelerine göre yeniden gözden geçirilmeye ve düzenlenmeye gereksinimi olduğu düşüncesini ortaya çıkarmıştır.Abstract The aim of this study, analyzing the most read books in Children's Libraries on basic principles of Children's Literature. The most read children books in 19 open-access libraries and one Children's Library in the province of Ankara are analyzed according to descriptive scanning model in the study. The 25 books are chosen from the most read children's books in the samples of study with learned opinions of the four field specialist. The content analysis is applied on the books in sample group in the context of the basic principles of children's literature. Direct observations have been made to understand why children choose these most read books in Ankara Adnan Ötüken City Public Library Children's Department for six months. 100 people including parents and children were interviewed during the observations. Due to the findings obtained in this research, it is suggested that the most read books in the Children Libraries should be reconsidered and organized according to the basic principles of Children's Literature.