Batı'da islamofobi ve medya: Fransa örneği
Özet
Günümüzde İslam dininden korkma, önyargılı yaklaşma ve Müslümanlara karşı duyulan irrasyonel korku ve hoşnutsuzluğu ihtiva eden İslamofobi kavramı, bazı kesimler tarafından kabul edilmese de, özellikle Batı dünyasında 11 Eylül saldırılarından sonra, Fransa'da ise 2015 yılında gerçekleşen Charlie Hebdo ve Bataclan terör saldırılarından sonra meşru bir söylemle medyada sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır. İslamofobi, ırkçılık, yabancı düşmanlığı, ayrımcılık, dışlanma, ötekileştirme ve terör gibi kavramlarla tanımlanmasında, sosyal, kültürel, tarihî, siyasî ve dinî etkilerin sebep olduğunu söylemek mümkündür. Tezimizde, Batı medeniyeti tarihini göz önünde bulundurarak en kalabalık Müslüman toplumuna sahip olan Avrupa ülkelerinden Fransa'da son dönemde yaygınlaşan İslamofobi olgusunun toplumu ne derecede etkilediğini incelemeye çalıştık. Çalışmamızda ayrıca medyanın bu nefret suçunda ne kadar etkili olduğunu ve kamuoyunun algısını nasıl etkilediğini ele aldık.AbstractAlthough İslamophobia, which means the irrational fear, bitterness, and biasness towards Muslims and İslam, is not approved by certain segments, it is frequently used as a licit tool by the Media. In other words, the Western World, after the 9/11 attack, and France after the attacks of Charlie Hebdo and Bataclan that occured in 2015, started to utilize Media to promote İslamophobic discourses. It is licit to say that the recoginition of İslamophobia as a term meaning racism, xenophobia, exclusion, and terrorism is due to social, cultural, political, and religious factors. In this study, we analysed and discussed the influence of İslamophobia on the society in France, which consitutes the most Muslim-populated country in Europe. We considered the Western civilization history, and especially focused on the role of the Media in enhancing this hate crime and shaping the public opinion.