Sahra-altı Afrika'sında eğitimde yapılan özelleştirmeler ve eğitim kalitesi
Abstract
Bu tez, Sahra-Altı Afrikasında eğitimde yapılan özelleştirmeler ve eğitim kalitesi üzerinde durmaktadır ve bu çalışmanın asıl amacı eğitimde yapılan özelleştirmeler ve eğitim kalitesini araştırmak ve elde edilen sonuçlara bağlı olarak öneriler sunmaktır. Sahra- Altı Afrika’da özel eğitimin birçok önemi ve avantajı olmasına rağmen dikkat edilmesi gereken ve zayıf yönleri de bulunmaktadır. Bu çalışmada, veri toplamak için bir anket araştırması kullanıldı ve veriler başarıyla toplandı. Toplanan sayısal veriler SPSS (sosyal bilimler istatistik programı) ve Excel programları kullanılarak analiz edildi ve niteliksel veriler için betimsel analizden faydalanıldı. Araştırmanın anket bölümü Ankara’da yapılmış ve içeriğinde Sahra-altı Afrika üzerinde durulmuştur. Etkin yönetim ve düzenleme eksikliği, düşük kalitede kontrol sistemi ve hem kamusal hem de özel eğitim sağlayan kurumlarda meydana gelen bozulmalar bu çalışmada ele alınan temel bulgular arasında sıralanabilir. Sunulacak önerileri sıralayacak olursak, eğitim kurumlarına yatırım yapanlar için sıkı önkoşullar konulmalıdır; bu da demek oluyor ki, yeni bir okul kurmanın bir sistem çerçevesi içinde olması gereklidir. Sahra-altı Afrika’daki mevcut özel eğitimin, tüm öğretme-öğrenme süreci içerisinde müfredat ve öğretmenlerin yeterliliği de dahil olmak üzere sıkı bir denetime ve düzenlenmeye ihtiyacı vardır. Eğitimi sağlayan şahıslarla hükümet yetkilileri arasında herhangi bir sözleşmenin olmaması durumunda etkili bir düzenleme yapılması oldukça zor olacaktır. Özelleştirmenin şans eseri meydana geldiği ve aynı zamanda bir yatırım stratejisinden ziyade planlanmış bir misyon için gerçekleştiği görülmektedir. Bu nedenle, eğitimin özelleştirilmesi konusunda, eğitimin erişim ve denkliği ile ilgili olarak önceden belirlenmiş hükümet politikalarının olması gerekir. Eğitim politikaları bu sorunu ağırlaştırmaktadır, bölgedeki mevcut politikaların çoğunda birtakım değişikliklere ihtiyaç duyulmaktadır ve dahası uygun yeni politikaların hayata geçirilmesi gerekmektedir. Sahra-altı Afrika’ya yapılan Uluslararası Eğitim Yardımı için kapsamlı bir plana ve politikaya, ortak bir yönlendirme komitesine ve Sahra-altı Afrika’da kurulmuş uluslararası işbirliği merkezlerine ihtiyaç vardır. Yukarıda bahsedilen ihtiyacın karşılanması, aynı projelerin tekrarlanmasını veya çakışmasını azaltacaktır ve aynı zamanda bu projelerin verimsizliğini ortadan 2 kaldıracaktır. Bu durumda eğitime bağış yapanlara büyük rol düşmektedir, bu nedenle tek bir talimat ve kontrol ile yapılan yardımların artırılması ve daha geniş bir alana yayılması oldukça büyük fayda sağlayacaktır. Kanunlar çiğnendiği anda ve gerekli müdahale yapılmadığı takdirde ülkede yolsuzluk artacaktır, bu sebeple yolsuzluk azaltılmalı ve ortadan kaldırılmalıdır. Bütün ülkeler, hem özel hem de kamusal eğitim destekçileri için etkili bir kalite güvenlik sistemine ihtiyaç duymaktadır ve bu amaçla etkili bir milli eğitim değerlendirme sistemi oluşturulması kritik bir görev olarak dikkate alınmalıdır. Sahra-altı Afrika’da eğitimdeki temel problem maddi imkansızlıklardır, bu sorunun acil olarak çözülmesi gereklidir. Bu konuda devlet eğitim bütçesini artırmazsa, sorunun ortadan kaldırılması oldukça zor ve zahmetli olacaktır. Okullara tahsis edilen finansal kaynakların ve öğretmenlerin mevcut standartları geliştirecek doğrultuda olması gereklidir. AbstractThe paper is about the effect of privatization of education in Sub Sahara Africa and the main objective of this study is to investigate the impact of privatization of education on quality of education and provide recommendations based on the findings. Despite the many importance and advantages of private education in Sub Sahara Africa it has some disadvantages and weaknesses that need attention. Both qualitative and quantitative methods were used in the study. The study used a questionnaire survey an interview instrument design to collect data and the data was collected successfully. The quantitative data collected was analyzed using SPSS package and excel and descriptive analysis was used for qualitative data. The study was conducted in Ankara Turkey but concerned Sub Sahara Africa as shown in the title of the research. Among the core findings, lack of effective administration and regulation, poor quality control system and huge corruption in both public and private education providers. Among recommendations, strict preconditions must be laid down for the perspective investors of education intuitions; this means there must be a framework for the creation of a new school. Currently private education in SSA needs extra degree of control and regulation over all teaching learning process including the curricula and qualification of teachers. An effective regulation will be very much difficult if there is no any contract between education providers and government authorities. It is observed that privatization always occurs by lucky and for investment strategies rather than a deliberate mission. For this matter privatization of education should have predetermined polices from the side of the government regarding the access and the equity of education. Education policies weight the problem, most current polices of the region need amendment, and furthermore new appropriate policies must be developed and adopted. International aid to education for SSA needs a comprehensive plan and policy, a common steering committee and international cooperation centers in SSA. This will reduce the duplications and the overlap of same projects and also will tackle down the inefficiency of these projects. 75 Aid donors play a role, so increase and expansion of aid with one command and control will help much. When a law is broken the appropriate action must be taken and this cannot be true unless we eliminate the disease of corruption, so corruption must be reduced and eliminated. All countries need effective quality assurance framework for both private and public education providers and the critical task of building effective national learning assessment system must be given full consideration. The main problem of education in SSA is financial constraints this needs urgent solution and if governments don’t increase the budget for education the solution will be tough and laborious. The allocation of financial resources and teachers to schools should be geared towards the improvement of standards.