Çevre yönetim stratejilerinin mikro ve makro boyutta sonuçları Türk Sanayisi'nde çevresel çalışmaların değerlendirilmesi
Abstract
Günümüzde artık endişe verici boyutlara ulaşan çevre sorunları için farklı nedenler ve bunlara bağlı çözümler aranmaktadır. Fakat dünya tarihine bakıldığında, çevre sorunlarının ortaya çıkmasında iktisadi faaliyetlerin önemli bir etkisi olduğu görüldüğünden, çözümün temel ekseni ekonomik kavramlar üzerinde inşa edilmelidir. Özellikle son 10-15 yılda ekonomik faaliyet birimleri olan işletmeler için farklı bir anlayışın gerekliliği ortaya çıkmıştır. Buna bağlı olarak, 1980'li yıllarda işletmelerce bir tehdit unsuru olarak algılanan 'çevre', 1990'lı yıllardan itibaren bir fırsatlar alanı olarak görülmeye başlanmış ve işletmelerce farklı çözümlere ulaşılmıştır. Bu çözümlerden biri olan Çevre Yönetim Stratejileri sayesinde işletme ve çevre arasındaki ilişki, işletmenin özel konumu bağlamında ele alınabilmekte, geliştirilen esnek, özgün ve hızlı stratejiler yoluyla duruma uygun önlemler alınabilmektedir. Bu çalışmalar sonucu, işletmenin olumsuz çevresel etkilerini azaltmakta, maliyetlerini düşürmekte ve mikro çevresinde olumlu değişikliklere yol açmaktadır. İnsan sağlığı ve çevre üzerindeki işletmenin yarattığı baskı azalıp, uluslararası ticarette işletmenin önündeki çevre duvarları kalkacağı için makro boyutta da olumlu etkiler meydana gelmektedir. Tezin son bölümünde yer alan araştırma, Türk Sanayisinin tümü için bir genellemeye varmak konusunda yetersiz olmakla birlikte, araştırma sonucu varılan bulgular, kısmen temsil edici nitelikte olmaları bakımından önemlidir. Buna göre araştırma sonuçlan tezin temel varsayımım kanıtlar nitelikte olup; işletmelerde çevresel çalışmaların stratejik bir yapılanma etrafında ele alınması durumunda, etkilerinin hem mikro hem de makro boyutta olumlu olacağım göstermektedir. AbstractDue to the fact that the biophysical limits of our planet have already been exceeded, humanity has straggled to find the reasons and the solutions. When we look at the historical background of global environmental problems, we find out that the main source of the environmental problems is the existing economic system. So the main foundation of the solution should be based on the economic dimension and terms. Especially in the last 10-15 years, as a result of the effects of environmentalism on the businesses many companies started to develop appropriate ways of doing production. One of these effective alternative ways is the Environmental Management Strategies. According to the Environmental Management Strategies approach, in the view of a company's unique position, the strategies are created for the all business functions. All these environmental studies can positively affect not only a company's environmental reputation and production costs, but also the company's microenvironment. But surely the most important effect of these activities is seen in the macro-dimension. For example, there can be a reduction of the company's pressure on the environment and humanity. In addition international trade will be easier for the company and national productivity will be affected positively. Although the survey in the last part of the thesis can't represent Turkish Industry as a whole for reaching general results, the findings of the survey are still important for obtaining some useful information about the organizations' activities. In conclusion, the results of the survey prove the main hypotheses of that thesis: the environmental activities of the firms have a positive effect on the micro and macro dimensions.