14-18 yaş arası ergenler ve ebeveynlerinde aleksitimik özellikler, ebeveyn tutumları, bağlanma ve bağımlılık
Abstract
Bu araştırmanın amacı, 14-18 yaş arası bir grup ergen ve ana babalarının aleksitimik özelliklerini ve aleksitimi puanlarını incelemek, aleksitimi düzeylerini ve puanlarını karşılaştırmak ve bunun ana baba tutumları, bağlanma özellikleri ve ergenlerin bağımlılık özellikleri ile ilişkisini incelemektir. Bu doğrultuda 190 ergen ve ana babalarına demografik bilgi formları, Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ), Kısa Semptom Envanteri (KSE) ve bunlara ek olarak sadece ergenlere Ana Baba ve Arkadaşlara Bağlanma Ölçeği (EABÖ), Sosyotropi-Otonomi Ölçeği (SOSOTÖ), Anne-Baba Tutum Envanteri (ABTÖ) uygulanmıştır. Elde edilen ölçek puanları açısından ANOVA ve regresyon analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ana babaların aleksitimi puanları ile ergenlerin aleksitimi puanları arasında anlamlı düzeyde fark saptanmakla beraber ?duyguları tanımada güçlük? ve ?dış merkezli bilişsel yapı? alt boyutları açısından da anlamlı fark olduğu izlemiştir. Ergenlerin bağımlılık ve bağlanma özellikleri ile aleksitimi puanları arasında da anlamlı düzeyde ilişki elde edilmiştir. Ana baba tutumlarından demokratik tutum ile aleksitimi puanları arasında anlamlı düzeyde ilişki saptanmıştır. Mevcut analizlere ilişkin sonuçlar tartışma kısmında ilgili yazın doğrultusunda ele alınmıştır. AbstractThe aim of this study was to investigate the alexithymia points of a group of adolescent (14?18 years) and their parents, compare the alexithymia and also investigate parenting style, attachment and sociotrophy points. ANOVA and regression analysis are carried out. In this way Toronto Alexithymia Scale (TAS), Brief Symptom Inventory (BSI) are performed to 190 adolescents (108 girs, 82 boys) and their parents, additionally to them Parent and Peers Attachment Scale (PPAS), Sociotropy-Autonomy Scale (SAS), Parenting Styles Inventory (PSI) are performed to only adolescents. Findings revealed that the difference at the meaningful level has been established between the parents? and adolescents? alexithymia, and with this, it has been observed that there has been a meaningful difference in the respect of beneath dimensions ?difficulty identifying feelings? and ?externally oriented thinking?. A meaningful relation has been established between the alexithymia and democratic parenting style. In the respective sections, the findings were discussed with respect to relevant literature and suggestions were made for future research.