Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen temel seviyedeki öğrencilerin yazılı metinlerindeki dilbilgisel zaman yapılarının görünümleri
Özet
Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğrenen temel 4 (A2) seviyedekiöğrencilerin yazılı metinlerindeki zamansal ilişkiler bağdaşıklık düzenlemeleriaçısından incelemek amaçlanmaktadır. İnceleme süresince zamansal yapılarınyazılı metinin yüzey yapıdaki görünümleri ve daha sonra işlevsel sözcüklerlekullanımları betimlenmeye çalışılacaktır. Son olarak öğrencilerin yazılımetinlerinde zaman yapılarını bağdaşık olarak kullanıp kullanmadıkları ortayakonmaya çalışılacaktır.Çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yazılımetinlerinin belirlenmiş ulamlar (dilbilgisel zaman) çerçevesinde çözümlenmesihedeflendiğinden araştırma, nitel (qualitative) araştırma yöntemlerinden belgeinceleme (doküman inceleme) yöntemi ile yürütülmüştür. Çözümlemede kuramsalçerçeve olarak Subaşı Uzun’un (1995) yapmış olduğu bağdaşıklıksınıflandırılmasındaki “zaman, kip, görünüş” başlığı altında yer alan “zaman”kavramı temel alınmıştır.Çalışmanın sonunda öğrencilerin metin yazma sürecinde farklı zamansalyapılar kullanarak zamanda dalgalanmaya ve metnin zamansal bağdaşıklığınınolumsuz etkilenmesine neden olduğu görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin metinyazma sürecinde tümceleri birbirinden bağımsız olarak düşünerek yazdıklarısonucuna varılmıştır.AbstractIn this study, tense relationships in students’ scripts which they learnTurkish as a foreign language in basic 4 (A2) will be aimed to be examined withinthe frame of coherence collocations. During examination, aspects of scripts insurface structure and then use of them with functional words will be tried to beexplained. Finally, it will tried to be presented whether students use tensestructures in their scripts as coherence.As this study aims to analyze students’ scripts that they learn Turkish as aforeign language within the determined category (grammatical tense), researchhas been conducted with document examination method from qualitative researchmethods. ‘’Tense’’ concept appearing under title ‘’tense, mode and aspect’’ in thecoherence classification categorized by Subaşı Uzun (1995) has been selected asbaseline.At the end of study, it has been seen that differential tense structure use ofstudents’ scripts has conduced to wave in tenses and affected tense coherencenegatively. In addition, it has been inferred that students have written sentences asthinking indepence from consecutive sentences in the process of text writing.