Anaokulu öğretmenlerinin drama etkinliklerini kullanmaları üzerine bir araştırma
Özet
Araştırma; anaokullarında görev yapan öğretmenlerin, drama etkinliklerini kullanma durumlarınıbelirlemek, öğretmenlerin eğitim durumu, mezun oldukları bölüm, yaş, hizmet süresi, drama eğitimialma durumu ve çalıştıkları yaş grubu değişkenleri ile öğretmenlerin eğitim programlarında dramaetkinliklerine yer verme durumu değişkenleri arasında bir ilişkinin olup olmadığını saptamak veöğretmenlerin, drama etkinliklerini planlarken ve uygularken hedef ve kavramlara yer vermedurumlarını belirlemek amacı ile planlanmıştır.Ankara il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokullarında görev yapanöğretmenler araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Ankara il merkezinde bulunan, Milli EğitimBakanlığı’na bağlı yirmi bağımsız anaokulunda görev yapan ve araştırmaya gönüllü katılan, yüz on üçöğretmen bu araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak,araştırmacı tarafından hazırlanan “Öğretmenlerin Drama Etkinliklerini Kullanma DurumlarınınDeğerlendirilmesi Anketi” kullanılmıştır. Araştırmada, elde edilen veriler SPSS programına aktarılıp“Ki Kare Testi”, “Tek Yönlü ANOVA Testi testi” ve “t-testi” ile değerlendirilmiştir.Bu araştırmanın sonucunda; anaokulu öğretmenlerinin eğitim durumunun drama ekinliğinde kullanılanaşamalar ve drama etkinliğinde aile katılım çalışmalarına yer verme durumu üzerinde istatistikselaçıdan anlamlı bir farklılığa neden olduğu bulunmuştur (p≤.05). Anaokulu öğretmenlerinin mezunoldukları bölümün ve öğretmen yaşının drama etkinliğini planlarken dikkat edilen unsurlar ve dramaetkinliğini planlarken ve uygularken çocuklarda kazandırılması amaçlananlar üzerinde istatistikselaçıdan anlamlı bir farklılığa neden olduğu saptanmıştır (p≤ .05). Anaokulu öğretmenlerinin dramaeğitimi alma durumunun drama etkinliğini planlarken dikkat edilen unsurlar ve drama etkinliğiniplanlarken ve uygularken çocuklarda kazandırılması amaçlananlar üzerinde istatistiksel açıdan anlamlıbir farklılığa neden olduğu belirlenmiştir (p≤ .05). Anaokulu öğretmenlerinin çalıştıkları yaş grubunundrama etkinliğini planlarken dikkat edilen unsurlar üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılığaneden olduğu saptanmıştır (p≤ .05). Araştırma sonucunda anaokulu öğretmenlerinin eğitim durumu,mezun oldukları bölüm, yaşı, drama eğitimi alma durumu ve çalıştıkları yaş grubunun, öğretmenlerindrama etkinliğinde hedef ve kavramlara yer verme sıklıkları üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı birfarklılığa neden olmadığı belirlenmiştir (p>.05).Araştırma sonucunda; elde edilen bulgular ışığında, öğretmenlere, eğitim programlarında dramaetkinliğine yer vermelerine yönelik bazı öneriler getirilmiştir.AbstractThis research was planned to identify how teachers working in preschool education institutions usedrama activities, to determine whether there is a relationship between certain variables such asteachers’ level of education, the department they are graduated from, their age, their seniority, havinga prior training on drama, the age groups they work with and their usage of drama activities in theireducation programme and, to find out which objectives and concepts with what frequency theyconsider while planning drama activities.The population of the study was composed of teachers who work in independent kindergartens tied toMinistry of National Education in Ankara city center.The sample of the study consisted of onehundred and thirteen teachers as voluntary participants who work in twenty independentkindergartens tied to Ministry of National Education in Ankara city center. As a measurement tool,“The Assessment Scale For the Way Teachers Use Drama Activities” was used in the study. Theobtained data were coded into SPSS program and, analyzed by means of “Chi-square test” and “OnewayANOVA test” and “Independent-samples t-test”.According to the study results; it was found that the kindergarten teachers’ level of education has astatistically significant effect on both the stages used in drama activities and the inclusion of familyparticipation work in drama activities (p≤05). Moreover, it was observed that both the departmentkindergarten teachers are graduated from and the teachers’ age have a statistically significant effect onthe objectives aimed to be achieved by the children while planning and applying drama activities(p≤05). It was determined that the kindergarten teachers’ having a prior training on drama has astatistically significant effect on the objectives aimed to be achieved by the children while planningand applying drama activities (p≤05).Furthermore, it was seen that the age group kindergarten teacherswork with has a statistically significant effect on the points taken into consideration while planningdrama activities (p≤05). Finally, it was seen that kindergarten teachers’ level of education, thedepartment they are graduated from, their age, their having a prior training on drama and the age groupwith whom they work have no statistically significant effect on the frequency of inclusion ofobjectives and concepts in drama activities by teachers (p>.05).As a result of the study, under the light of the findings obtained, some suggestions to teachers aboutthe importance of including drama activities in their education programmes were made.