5-10 yaş grubu çocuklara yönelik çalışma belleği ölçeğinin geçerlik-güvenirlik çalışması
Abstract
Bu çalışma anasınıfından 4. sınıfa kadar olan 5-10 yaş grubundaki çocuklarınçalışma belleği performansının belirlenmesine yönelik Çalışma Belleği Ölçeğigeçerlik güvenirlik çalışmasıdır. Temel araştırma türünde bir korelasyonelaraştırmadır. Bu kapsamda araştırmanın 1. ve 2. deneme örneklemlerini 634 çocukoluşturmaktadır. Bu çocuklardan 210’u 1. deneme uygulamasında yer alırken 424’ ü2. deneme uygulamasında yer almıştır. Çalışmada çocukların çalışma belleğiperformansları Çalışma Belleği Ölçeği içerisinde yer alan dokuz alt ölçek (rakamhatırlama, geriye rakam, sözcük hatırlama, anlamsız sözcük hatırlama, ilk sözcüğühatırlama, desen matrisi, blok hatırlama, farklı olanı seçme ve mekansal ayırt) iledeğerlendirilmiştir. Çalışma Belleği Ölçeği’ne yönelik olarak uzman görüşleri ilekapsam geçerliği incelenmiş ve her iki deneme uygulaması sonuçları üzerinde degeçerlik çalışmaları olarak yapı geçerliği ve ayırıcılık anlamında geçerlik çalışmalarıyapılmıştır. Yapı geçerliği çalışmaları olarak açımlayıcı faktör analizi (temelbileşenler analizi) ve bu analizin temel varsayımlarının karşılanmaması durumunda isekümeleme analizi kullanılmıştır. Akademik Başarı Ölçekleri ile ölçüte dayalı geçerlikhesaplamaları yapılmıştır. Güvenirlik analizleri ise, test-tekrar-test yöntemine dayalıdevamlılık/kararlılık anlamında güvenirliği ile test yarılama yöntemine dayalı içtutarlılık anlamında güvenirliği incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, Çalışma BelleğiÖlçeği’nin geçerlik düzeylerini belirlemeye yönelik olarak yapılan yapı geçerliğininve madde ayırıcılıklarının yüksek olduğu, ölçüt geçerliğinin ise düşük ve orta düzeydeolduğunu göstermiştir. Test-tekrar-test yöntemine dayalı güvenirlik analizleri ile testyarılama yöntemine dayalı olarak hesaplanan Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı,ölçeğin yüksek güvenirliğe sahip olduğunu göstermiştir.AbstractThis study was designed to determine the validity and reliability of the WorkingMemory Scale developed for children aged between 5-10. It was a correlational studyas a type of basic research. The study was carried out in two phases. The study groupincluded 634 children. Two hundred and ten of these were involved in the first phase,424 were involved in the second phase. Children's working memory performance wereassessed using the Working Memory Scale with nine subscales including Digit Recall,Backward Digit Recall, Word Recall, Nonword Recall, First Words Recall, DotMatrix, Block Recall, Odd-one-Out and Spatial Span. Working Memory Scale’scontent validity was examined by expert opinions and construct validity anddiscriminative validity were examined by the data obtained in the first and secondphases of the study. For the construct validity, exploratory factor analysis (principalcomponent analysis) was performed. However, if the basic assumptions of thisanalysis were failed to meet, a cluster analysis was used. The criterion validity of thescale were examined using the Academic Achievement Scales. The reliability analysiswas performed using test-retest method in terms of the continuity / stability and splithalf method in terms of internal consistency. The findings of the research showed thatthe construct validity and discriminative validity of the Working Memory Scale washigh while criterion validity was low to moderate. Reliability analysis based on thetest-retest method and Cronbach's Alpha internal consistency coefficient has shownhigh reliability of the scale.