Ergenlik döneminde zihinsel yetersizliğe sahip çocuğu olan ebeveynlerin çocuklarının cinselliği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi
Author
AKÇAMETE, Gönül (Tez Danışmanı)
GÜNLÜ, Yasin (Yazar)
Metadata
Show full item recordAbstract
Bu çalışmada ergenlik döneminde zihinsel yetersizliğe sahip ebeveynlerin çocuklarının cinselliği ile ilgili görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Niteliksel olarak desenlenen araştırmada 10 anne baba ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler ise tümevarımsal veri analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Tümevarımsal veri analizi sonucunda yedi ana tema oluşmuştur. Temalar haline dönüştürülen veriler araştırmanın bulgularını oluşturmuştur. Bu araştırmada elde edilen bulgular zihinsel yetersizliğe sahip bireylerin akranlarına oranla okula gitme oranlarının düşük olduğunu göstermektedir. Konuya ilişkin bir diğer bulgu ergenlik döneminde, zihinsel yetersizlikten etkilenmiş ve uygun olmayan cinsel davranışlar sergileyen çocukların ebeveynlerinin çocuklarının bu davranışları ile başa çıkmada güçlük yaşadıkları ve yetersiz kaldıklarıdır. Aynı zamanda elde edilen bulgular ebeveynlerin cinsel eğitim ve uygun olan cinsel davranışlar hakkında eksik ve yetersiz bilgilere sahip olduklarını ortaya koymuştur. Ayrıca ebeveynlerin çocuklarının uygun olmayan cinsel davranışları ile başa çıkmak için kendi yöntemleri ile çaba gösterdikleri fakat ebeveynlerin verdiği olumsuz tepkilerin çocuklarının uygun olmayan cinsel davranışlarını azaltmadığı aksine,arttırma riskini taşıdığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda görüşülen anne ve babalardan elde edilen bulgular ebeveynlerin çocuklarının uygun olmayan cinsel davranışlarının uygun hale getirilmesi için kurum, uzman işbirliğine gitmelerinde yetersiz olduklarını da ortaya koymaktadır. Araştırmamızda elde edilen bulgular ebeveynlerinin cinsel eğitim konusunda uzman yardımına ihtiyaçları olduğunu ortaya koymasına rağmen ebeveynlerin bu yardımı nasıl ya da hangi yolla ya da hangi kurumdan alacaklarını bilmediklerini göstermiştir. Öneriler arasında en çok dikkat çeken Milli Eğitim Bakanlığı'nın genel müfredatı içerisinde, cinsel eğitim konusunun müfredatta ders olarak bulunmadığı, bu sebepten dolayı cinsel eğitim bir ders olarak ilköğretim veortaöğretim müfredatlarında yer almasının önerilmesidir.Abstract In this study, it was aimed to identify the opinions of the parents, who have a child suffering from mental disability in puberty, about their child’s sexuality. In this research which was figured qualitatively, semi-structured interviews were done with parents. Then, obtained data were analyzed with the technique of inductive data analysis. As a result of inductive data analysis, seven main themes were formed.Data which were configured into themes account for the findings of the research. Findings obtained from this research shows that individuals who suffered from mental disability have lower percentage of attending school when compared with their contemporaries. Another finding related to the topic is that families of the children, who suffered from mental disability and showed inappropriate sexual behaviors in puberty, encountered difficulties in getting over those behaviors of their children and fall down on that process. Additionally, obtained findings revealed thatthe families had incomplete and insufficient information about sex education and appropriate sexual behaviors. Furthermore, it was found that families tried to cope with their children’s inappropriate sexual behaviors by using their own methods. But not only didn’t the negative responses of families decrease the children’s inappropriate sexual behaviors but those negative responses also had a risk of increasing those behaviors. At the end of the research, findings obtained from the parents whom were interviewed reveal that the families are insufficient about cooperation with institutions and experts during the process of turning their children’s inappropriate sexual behaviors into appropriate behaviors. Findings of our research showed that although families needed assistance of experts about sex education, they didn’t know how they could get that assistance or which institution they could consult in order to reach that assistance. The most striking suggestion among the others is that sex education is not located as a subject in the curriculum of Ministry of Education and for this reason sex education should be located as a subject in the curriculums of primary education and secondary education.