Farklı spor branşlarındaki sporcuların sosyal beceri düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
Göster/ Aç
Yazar
KILCIGİL, Ertan (Tez Danışmanı)
GEZER, Emin Daim (Yazar)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu araştırmada Ankara ilinde bulunan birinci lig düzeyindeki takım ve bireysel spor dallarında yeralan sporcuların sosyal beceri düzeylerinin belirlenmesi, karşılaştırılması ve sosyal becerilerinin yaş,eğitim düzeyi, spor türü, 14 yaşına kadar yaşadığı il ve vücut temaslı ve vücut temassız spor branşdeğişkenlerine göre incelenmesiamaçlanmıştır. Tarama modelinde gerçekleşen bu araştırmaya, 2009yılında Ankara ilinde bulunan 1. Lig düzeyindeki 30 futbolcu, 43 voleybolcu, 42 güreşçi ve 38 atletolmak üzere toplam 153 sporcu katılmıştır.Veriler, Riggio (1986) tarafından geliştirilen ve Yüksel (1998) tarafından Türkçeye uyarlanan“Sosyal Beceri Envanteri” ile toplanmıştır. Envanter; 90 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin 6 altboyutu bulunmaktadır. Her bir alt ölçek 15 maddeden oluşmaktadır.Ölçekten toplanan veriler SPSS paket istatistik programında analiz edilmişitir. Karşılaştırmalarda0.05 değeri anlamlılık düzeyi ele alınmıştır.Farklı spor branşlarındaki sporcuların çeşitli değişkenler açısısndan sosyal beceri düzeyleriniinceleyen bu araştırmada, değişkenlerden “yerleşim yerine göre” sporcuların sosyal beceridüzeylerinde herhangi bir fark yoktur.Öğrenim durumu değişkenine göre sosyal becerilerin alt boyutu olan “Duyuşsal Duyarlılık”boyutunda üniversite mezunu sporcular daha yuksek sosyal beceriye sahiptir.Yaş değişkenine göre sosyal becerilerinin alt boyutu “Duyuşsal Anlatımcılık” boyutunda anlamlıbir ilişki vardır.19-22 yaş grubu sosoyal beceri düzeyi bakımından, diğer yaş gruplarından daha yüksektir.Bireysel veya takım sporcusu olama durumuna göre takım sporcuları bireysel sporculardan dahasosyal becerilidir.Vücut temaslı (futbol, güreş) ve vücut temasısz (voleybol, atletizm) spor baranşlarındaki sporculararasında sosyal beceri düzeyleri açısında herhangi bir fark yoktur.Branşlara göre toplam sosyal beceri düzeyleri açısından, futbol ve voleybol branşları, güreş veatletizm branşlarından daha sosyal becerilidir.AbstractThe purpose of this study was the determining and comparing of social skill levels ofsport players, at the 1. Leaque in Ankara, depends on the age, education level, kinds of sportsbranche, place of growth and bady contact, non body contact branches. They were 30 footballplayers, 43 volleyball players, 42 wrestlers, 38 athletes and totaly 153 sporman in this research.Data collected in this study by usıng scale “ Social Skill ” was developed by Riggio(1986) and it was adapted to Turkish by Yuksel (1998). It has 90 questions and 6subdimensions. Each subdimension consist of 15 items.Data, gettin from scale, had been analysed statistically by using SPSS Windows packetprogramme. Significant level was determined with 0.05.An examination of social skills of sportsmen at different kinds of sports branches dependson different variables in this research there were not statisticly significant connections betweenplace of growth and social skill level.There were meaningfull connections only between educational level and thesubdimention “emotional sensitivity” of social skill. Sportsmen, graduated from university, hadhigher skills’ of “emotional sensitivity” then graduated from high school.There were meaningfull connections between age and social skills’ subdimensions ofsprotsmen.Sportsmen, 19-22 age group, had high social skills than the other age groups.There were meaningfull differences between kinds of sports branche and social skills ofteam players had higher social skill level then individual players.There were not any statisticly significant connections between bady contact non body contactbranches.Football and voleyball branch players had higher social skills than wrestlers and athletesaccording to branches social skills of total average point.